The Number 23
Anmeldelse 1 af 2
Udgivet 28. jul 2007 | Af: kaduffo | Set på DVD
På overfladen lever Sparrow det pæne forstadsliv med hustruen Agatha (Virginia Madsen) og parrets fælles søn, Robin (Logan Lerman), men under overfladen er galskaben løs. I hvert fald hvis bogens fiktive univers, der visualiseres undervejs og i øvrigt også udfyldes af Jim Carrey og Virginia Madsen som de flamboyante karakterer Fingerling og Fabrizia, skal være repræsentativt. Walter Sparrow får nemlig sin sag for og skræmmes vel i bund og grund af det magiske tal, der tilsyneladende er den styrende faktor i hans liv, som det er det i bogen. Kigger man (sammen med Sparrow) lidt længere, bliver det dog bogens mordgåde, der kommer til at agere et afgørende vendepunkt.
Det kan nu nok være, at amerikanske Joel Schumacher efterhånden har lagt en del større produktioner bag sig. Den erfaring bliver “The Number 23” i al væsentlighed ikke bedre af, og særligt den manglende evne til at mestre antydningens kunst er et problem for instruktøren og i sidste instans selvfølgelig også for filmen. Det svarer vel dybest set til at skyde gråspurve med kanoner, når Schumacher roder sig ud i en klodset og uelegant talrebus, hvor fortællelyst og tempo bliver spillets store tabere.
En uoprivende vending, der bestemt ikke lægger til filmens tour de force, men snarere vidner om Schumachers totale ubeslutsomhed. Der er trods alt grænser for, hvor meget denne jongleren med tal kan pensles ud i alle afkroge og hjørner, og derfor bliver “The Number 23” et uinteressant stykke placeret midt imellem numerisk talkoreografi og mystiske mordteser. Sat på spidsen er tallets vigtighed nu også til at anfægte. Når alt kommer til alt, kan der vel altid spottes cifre, hvor end man kigger hen for at spotte de søgte cifre. Også i tilfældet 23.
“The Number 23” minder til dels om firsernes trend med at spille rockplader baglæns for at finde skjulte signaler fra djævlens håndlangere. På samme måder leder Walter Sparrow febrilsk efter tegn på de overnaturlige kræfters større sammenhæng i den luft, der omgiver ham, selv om der måske ikke er nogen. I virkeligheden skal barnetroen på fænomenologien ved tallet 23 nok være intakt, hvis filmen i al væsentlighed kan få noget at byde på. Og selv på den baggrund vil det nok være svært at lade sig overbevise.
Der er desuden slettede scener, en lang række kortere featuretter om enkeltstående elementer ved filmproduktionen samt et kommentarspor med instruktør Joel Schumacher. En slags kommentarspor er også “Fact Track”, der i form af undertekster filmen igennem giver facts om og bag “The Number 23”. I en mere bred kontekst giver “The 23 Enigma” og “How to Find Your Life Path Numbers” desuden indblik i den numerologiske baggrund for tallet 23. En sublim kollektion.
“The Number 23” er langt fra det mest imponerende set fra Joel Schumachers hånd. Filmen evner ikke at bevare fascinationens kraft, dels fordi instruktøren ikke forstår at mestre antydningens kunst, og dels fordi instrukøren ikke evner at undgå diverse klichefælder. Der er glimt af underholdende og fascinerende elementer omkring Jim Carreys i øvrigt papirstynde figur i filmens univers, men grundlæggende er det særligt billede, lyd og ekstramateriale, der giver denne udgivelse en værdig præsentation.
Kommentarer til anmeldelsen? Giv din egen mening til kende i diskussionsforummet