Nye tider
Udgivet 13. sep 2017 | Af: Morten Vejlgaard Just | Set i biografen
I sidste uge kom Feministisk Initiativ til Danmark. Ligeløn til alle køn. Hvorfor nu det? Fordi det er nye tider. I begyndelsen af 1970’erne krævede schweiziske kvinder på samme vis stemmeret. En selvfølge i dag, men dengang var det en nyhed. Kampen for rettigheder begynder altid et sted. Og den begynder demokratisk og oprigtigt i “Nye tider”.
Det er sat tydeligt op med Nora som udviklings-karakter. Hun er hjemmegående i den lille landsby. Hverken tilfreds eller utilfreds. Hun ved ikke, hun kan få det anderledes eller bedre. Orgasmer, stemmeret og retten til at tage et arbejde er ikke en mulighed. Sådan har det altid været. Præcis som Carey Mulligan i “Suffragette” står Marie Leuenberger som Nora uden for kampen. Hun er uoplyst. Nu skal hun oplyses – præcis som mig, der ser på.
Den egentlige person-skurk er den kvindelige leder af foreningen mod politiseringen af kvinder. Hun er kold som Nurse Ratched i “Gøgereden”. I kampen om de nye tider står kvindekampen primært imellem kvinder, tradition og en idé om, at politik slet ikke interesserer kvinder. Ligesom kussen, som jeg tillader mig at kalde den. Vi er jo i 1970’erne. Den opdager Nora i et sjovt mellemspil imellem vækkelse og husmor-strejke fra hjemmet. Til ‘kvinde kend din krop’-arrangement i storbyen Zürich med et spejl i hånden skal hun og den øvrige protestgruppe afgøre, om de har en sølvræv eller en ulv imellem benene. Nora har en tiger. “Nye tider” kræver ikke kun alvor – her er også humor, når de gamle tider udfordres.
Og så er der aldrig tvivl om, hvordan tiderne kommer til at skifte. Slet ikke når Lesley Gore montage-synger “You Don’t Own Me”, imens Nora tager på shoppetur efter jeans – fordi det har hun selv lyst til – men også en sød natkjole, der forsonende skal få Hans til at interessere sig for hendes tiger. “Nye tider” tager små, demokratiske skridt. Godt initiativ!
Kommentarer til anmeldelsen? Giv din egen mening til kende i diskussionsforummet