Paco de Lucia: Flamencoens Mester
Udgivet 27. jul 2016 | Af: Lasse Martin Jørgensen | Set i biografen
Paco de Lucia. Det er formentlig ikke et navn, der får mange klokker til at klimpre flamenco-toner herhjemme. Men den spanske guitarist var en af de bedste. Han kunne give mindreværdskomplekser til enhver, der nogensinde har haft en guitar mellem hænderne. Lynhurtige, knivskarpe løb på den spanske guitar. Teknisk overlegen. Men endnu vigtigere: Kunstnerisk nysgerrig. Dokumentaren “Paco de Lucia: Flamencoens Mester” er instrueret af mesterens søn, Francisco Sánchez Varela. Han holder sig dog i baggrunden og lader sin far guide igennem en klassisk skildring af liv og levned. Sønnike er nemlig ikke nær så eksperimenterende som sin far. Desværre.
Paco døde, inden dokumentaren blev færdiggjort. Han havde flere børn, men han levede alene. Han mente ikke, han kunne byde andre at leve under samme tag som ham. Jeg kan ikke lade være med at tænke på, hvad Pacos søn mon tænker om det udsagn. Men instruktøren holder sig bag kameraet. Selvudslettende, umulig at mærke. Lidenskaben, det personlige engagement får ikke lov til at fylde i billedet. Derfor bliver det aldrig så personligt, som Paco åbner for med sine kommentarer. Far har scenen for sig selv. Som introduktion til og hyldest af en stor kunstner er det fint. Men som film, som et kunstværk i sin egen ret, lever det ikke op til Paco de Lucias genrenedbrydende væsen.
Flamencoen skulle være anderledes på den samme måde, den altid havde været, mente de gamle mestre. Men Paco var heldigvis ligeglad. Han spillede med jazz-musikere. Han lærte at improvisere. Han smadrede den kedelige kassetænkning, som puritanere altid har så travlt med at køre i stilling. Paco de Lucias karriere kan ses som et fint, lille kunstnerisk manifest: Genrer er til for at blive overskredet. Mærkater er noget, man fjerner og krøller sammen. Hvis man ikke udvikler sig, hører man mere hjemme på et museum end på en scene.
“Paco de Lucia: Flamencoens Mester” slår sig ikke så meget i genre-tøjret som sit emne. Desværre. I sin form ligner den hundredvis af andre af sin slags, der er mere interesserede i at formidle information end at være en film. Der er for meget kønsløs opremsning. Der mangler en vinkel på stoffet. Noget engagement. Underligt, når det nu er sønnike, der har instrueret.
Kommentarer til anmeldelsen? Giv din egen mening til kende i diskussionsforummet