Paper Towns
Udgivet 22. jul 2015 | Af: Lasse Martin Jørgensen | Set i biografen
Den sidste tid på high school er en følelsesladet tid for for enhver amerikansk teenager. Det har vi set i utallige ungdomsfilm og tv-serier. Fra “Beverly Hills” til “Superbad”. Gamle venskaber bliver udfordret, når vennerne flytter til hver deres delstat for at gå på college. Indgangen til voksenlivet sætter gang i en masse højtidelig – ofte også selvhøjtidelig – refleksion og store tanker om livets mening, som oftest virker smertefuldt banale, når de betragtes lidt på afstand. Det er desværre også tilfældet for Quentin og Margo i “Paper Towns”, som er baseret på en bog af forfatteren John Green, der også stod bag forlægget til sidste års store teen-tåreperser, “En flænge i himlen”.
Men da hun pludselig en nat banker på hans vindue og beder om hjælp til at hævne sig på sin utro frat boy-kæreste, får Quentins håb om den forjættede high school-romance nyt liv. Og da Margo efter hævntogtet pludseligt forsvinder, finder Quentin en række spor, som han tolker som en opfordring – kom, og find mig! Det sætter gang i en vild jagt på spor, som ikke står tilbage for “Da Vinci Mysteriet” og andre af Dan Browns skattejagter. Forskellen er bare, at Quentin og vennerne jagter en narcissistisk, manipulerende teenager, som jeg har svært ved at forstå, nogen gider at lede efter.
Derfor var det rent katarsis for mig, da veninden Lucy mod slutningen bemærkede, at Margo formentlig ikke ville have gjort sig samme besvær, hvis det var Lucy, der var forsvundet. Men det synspunkt fylder ikke ret meget. I filmens optik er jagten på Margo en romantisk drevet roadtrip, der giver en gruppe high school-venner muligheden for at opleve et sidste fælles eventyr, inden livet skiller dem fra hinanden. Og kan man se sig gennem fingre med Quentins frustrerende, blåøjede naivitet og Margos selviscenesættelse, så gemmer der sig faktisk en ret charmerende filmoplevelse i vennernes skæve gruppedynamik. En mindre grov variant af Jonah Hill og Michael Ceras uforglemmelige ping-pong i komedien “Superbad” – dog stadig med sin del bromance og milf-jokes.
Hvis du, ligesom jeg, krummede tæer i slutningen af “Boyhood”, da teenage-Mason højtideligt filosoferede over tilværelsens flygtighed med sine nye college-venner, så vil du nok også finde Quentin og Margos tænksomme stunder en anelse anstrengende. ”Nogle gange må man forsvinde, før man kan finde sig selv,” lyder Margos grundsætning, som ville gøre sig bedre på en Gajol-pakke end som bærende idé i en spillefilm. Men måske er Quentin og Margo i virkeligheden bare som teenagere er flest. Selvoptagede og selvhøjtidelige – men med en smittende positiv energi, som gør, at de trods alt er til at holde ud. Ligesom “Paper Towns”.
Kommentarer til anmeldelsen? Giv din egen mening til kende i diskussionsforummet