Red Riding Hood
Udgivet 30. mar 2011 | Af: Benway | Set i biografen
Hvad gør man, hvis man netop er blevet droppet som instruktør af den succesfulde “Twilight”-filmserie? Tja, hvis man er Catherine Hardwicke, så er svaret åbenbart at lave noget, der ligner til forveksling.
Filmen er en slags moderne gendigtning af eventyret om den lille Rødhætte, men altså tilsat et ordentligt skud emo-følsomhed og verdens mest åbenlyse undertoner af sex. Den Rødhætte, der præsenteres i “Red Riding Hood”, virker nærmest mere tilbøjelig til at bringe kager til ulven end til bedstemoderen. Hvor den helt store teenage-fantasi i den første “Twilight”-film er at blive bidt af den udkårne vampyr, så er den tilsvarende med de senere og nu “Red Riding Hood” at blive revet i småstykker af en ulv. Et godt gammeldags knald under dynen er bare sådan et turn-off nu om stunder.
Mere end nogen anden nyere film, jeg kan komme i tanke om, er “Red Riding Hood” en gennemført steril og absurd kunstig skabning. Fra filmens første minutter, hvor kameraet kører gennem de falskudseende computerskabte landskaber, sidder vi fast i en film, der virker mere designet end instrueret. Folk vader gennem snevejr iført åbenstående skjorter med korte ærmer uden at fryse, der danses til landsbyfesten, selvom ingen musikere spiller, og byens labre skovhugger har altid perfekt strittende Robert Pattinson-hår uanset situationen – der var øjensynligt mere hårgele i middelalderen, end man skulle tro. Dertil skal så lægges verdens mindst skræmmende computer-varulv, der til forveksling ligner en stor behåret klump modellervoks.
Allerede den første “Twilight”-film viste ret tydeligt, at Catherine Hardwickes styrke ikke ligefrem var i personinstruktionen, men skuespillerne i de film fremstår alligevel nærmest som de rene Laurence Olivier-kloner sammenlignet med dem i “Red Riding Hood”. Skuespillet er simpelthen så horribelt ringe og overgearet, at det bliver ufrivilligt komisk, og det er kun Gary Oldman, der ikke falder helt igennem. Selv Hardwick kan trods alt ikke få Oldman til at spille dårligt.
Når han ikke er på lærredet, er man imidlertid overladt til denne pinligt sølle varulvefilm, der utvivlsomt vil gøre sig bemærket ved næste års Razzie-uddelinger. Der findes simpelthen ikke sølvpile nok i verden til at gøre denne vanskabning normal igen.
Kommentarer til anmeldelsen? Giv din egen mening til kende i diskussionsforummet