Rød som himlen
Udgivet 2. jun 2010 | Af: Morten Vejlgaard Just | Set i biografen
Italienske film har som oftest haft et overdrevent melodramatisk vandmærke kombineret med et eksplicit værdipolitisk budskab, der i sidste ende peger på den konservativt katolske tradition som skyldner og forklaring på alt lige fra afvigende seksualitet til fascisme. Men hvad enten det har været Visconti eller Bertolucci, der har malet med den voldsomt brede pensel, så har der altid været en befriende charme over denne unuancerede polariserende filmtradition, hvor subtilitet er lige så fremmed, som en italiener i et dansk pizzaria. Traditionen føres stolt videre i filmen med den udtryksfulde titel “Rød som himlen”.
Allerede med sin titel lægger “Rød som himlen”, der er baseret på virkelige hændelser, sig i sporet på den italienske propagandistisk politiske filmtradition. Udover at referere til den blindes manglende farveforståelse så er titlen et opgør med de højreorienterede katolikkers patent på sandheden og det hinsides. De rødes værdier kan bringe himmerig på jord. Denne sort/hvide forståelse af verden gennemsyrer filmen, der næsten kan løbe om kap med Bertoluccis mest voldsomme propagandaværker “Il conformista” og “1900”. Men disse værker er – som denne – også voldsomt gode film. Og det ikke på trods af, men netop i kraft af deres eksplicitte vulgaritet. For på forunderlig vis overgiver man sig til denne overdrevne passion, som filmene strutter af, på samme vis som man gør til den melodramatiske sovs, der smager så uimodståeligt i en film som Tornatores “Mine aftener i Paradis”.
At en film er baseret på virkelige hændelser er ikke noget solidt argument for, at en given film er god eller det modsatte. Alligevel giver det filmen et ekstra lag, at virkelighedens Mirco faktisk fortsatte med sine lydeksperimenter og blev Italiens førende lydklipper. Italiensk film har nemlig gentagne gange demonstreret lydens betydning for film, og dermed bliver “Rød som himlen” også et lærestykke i, at film er så meget mere end det øjet kan se. Sergio Leone havde i dag ikke været andet end en perifer filmskaber, hvis ikke han havde været flankeret af Morricones fantastiske lydunivers. Det visuelle er ikke alt, hvilket Mirco og “Rød som himlen” demonstrerer på overbevisende medrivende vis.
“Rød som himlen” er i en og samme ombæring overdrevet og overbevisende melodramatisk, og den er polariseret og passioneret politisk. Men filmen er først og fremmest en klassisk opbruds- og udviklingsfortælling pakket ind i et magisk barnligt sanseunivers, der behager os, lige så meget som det mishager den reaktionære katolske verden. Overgiv dig til det italienske bombastiske overdrev. Det her er film.
Kommentarer til anmeldelsen? Giv din egen mening til kende i diskussionsforummet