Safari
Udgivet 23. maj 2017 | Af: Anders Brendstrup | Set i biografen
Storvildtjagt er en af de klassiske fritidsbeskæftigelser for den gammeldags, stormaskuline eventyrer. Men i Ulrich Seidls “Safari” er den snarere fremstillet som en skovtur for far, mor og børn. En hobby for hele familien, der bliver kørt med jeep hen foran en giraf og pløkker den ned, uden at khaki-tøjet fra ‘Sport für spejder’ får den mindste krølle. Seidl stiller sit kamera op som “I kælderen” og følger et hold jagt-turister på en farm i Kenya, hvor livet handler meget om død. Et paradoks der flyver hen over hovedet på de småracistiske jægere, mens de tager Afrika og dets dyr i besiddelse.
Helt grotesk er den ældre mand, der knapt kan gå, men bliver placeret i et lille jagtskur, hvor han kan tømme sin øl og snorke højlydt. Næsten uden at blive forstyrret af den lokale fauna. Hjemme på Leopard Lodge smører han og konen hinanden ind i solcreme, mens de mekanisk opregner dyr og prisen for at skyde dem: ‘vildsvin 400 euro, Impala 700 euro, osv.’. Formen minder om “I kælderen”, der igen ledte tankerne hen på svenske Roy Anderssons skævt sjove tableauer. Personerne stiller sig op i fuldt ornat, klar til smigrende portrætfoto, men det forløsende “Cut!” lader vente på sig. Smilene stivner og øjnene flakker. Mennesket bryder igennem den konstruerede overflade.
Men “Safari” indeholder ikke nogle æggehoveder, der ekspertforklarer storvildtjagten som begreb i historisk og psykologisk kontekst. Karaktererne selv leger både anklager, forsvarer og dommer. Mor og datter vrider sig lidt mere foran kameraet end far og søn, men hos dem alle er den trodsige selvtillid iblandet et lille korn af skam. Allerdybest nede ved de godt, der er et eller andet galt. Heldigvis kan tvivlen skydes væk. Snart ligger giraffen der og bliver flået af de lokale arbejdere under et skarpt lysstofrør. Turisterne får en drink foran pejsens åbne ild, den umælende slagter går hjem og griller resterne af kadaveret i sit blikskur. Seidl og hans klipper er ikke bange for at sige det, som andre prøver at skjule.
’Jeg skal ikke retfærdiggøre mig selv, men…'. Foran Ulrich Seidls på én gang inviterende og nådesløse linse får alle behov for at forklare sig. Også når de absolut ikke har noget problem med, hvad de gør. “Safari” er komik om selvbedragets højder. For selv om vi er kommet langt, og det nu ikke kun er hvide mænd, men også hans kvinder, der må skyde dyr, lever drømmen stadig. Den om det gode, gamle Afrika. Sådan som det var – før dyr og afrikanere fik rettigheder.
Kommentarer til anmeldelsen? Giv din egen mening til kende i diskussionsforummet