Sandheden om mænd
Udgivet 6. okt 2010 | Af: Morten Vejlgaard Just | Set i biografen
Manden er kommet på mode. Man taler om ligestilling for mænd og tabermanden som sociologisk fænomen. Det er heller ikke gået Nikolaj Arcels veludviklede manuskript- og instruktørnæse forbi. For med “Sandheden om mænd” har han skabt en pendant til “Nynne” med manden i centrum. Og hvor har instruktøren Arcel i grunden været henne? Vi har ikke set ham siden de roste film “Kongekabale” og “De fortabte sjæles ø”. Måske denne selvudleverende metafilm – hans kun tredje som instruktør – både giver svar på det og så mysteriet manden.
Skal man placere “Sandheden om mænd” mere præcist og retfærdigt, så kiler den sig på forunderlig vis ned imellem to så forskellige film som Marc Webbs romantisk opløftende “500 Days of Summer” og så Spike Jonzes “Orkidé-tyven”, der med manuskript af Charlie Kaufman omhandler en manuskriptforfatter ramt af skriveblokade. Som i førstnævnte film følger vi vores mandlige hovedperson, der stiger på kærlighedens rutsjebanetur med alt, hvad det giver af op- og nedture, og som kan være så vanskelig at blive klog på, når man står midt i redeligheden, men som på afstand måske alligevel giver mening. Filmen rimer dygtigt hjerte på smerte.
Får vi så sandheden om mænd med denne film? Ja, men givet ikke nogen ny sandhed, men en sprudlende fortalt version af slagsen. Kærligheden og glæden går op og ned, og manden når næppe, ligesom det andet køn, en ønskedestination af uendelig og varig lykke. Når parforholdet bliver for alvorligt, føler han sig fanget, og når singlelivet bliver for ensomt, ønsker han sig tilbage før vendepunktet. Denne erkendelse er ikke noget nyt Columbusæg, men det er ekstraordinært velfortalt af en instruktør og manuskriptforfatter med noget på hjerte. Og det i en film, der er fornøjeligt kreativt klippet med sigte på smilehullerne, og som rammer sit hole-in-one med professionel dygtig assistance fra særligt hovedrollens Thure Lindhardt, der virker langt mere velplaceret som en sandhedens mand frem for en blå en af slagsen.
Nikolaj Arcel er tilbage med en usædvanlig veloplagt sandhed om mænd. Filmen er for alle, der har en ambition om at blive lidt klogere på det svage køn, men mest for ham, der står i vadestedet imellem dreng og farmand. Velkommen tilbage Nikolaj.
Kommentarer til anmeldelsen? Giv din egen mening til kende i diskussionsforummet