Saw IV
Udgivet 1. nov 2007 | Af: Benway | Set i biografen
At Jigsaw rent faktisk er død, levnes der ikke megen tvivl om, da filmen åbner med hans ekstremt grafiske obduktion. Snart dukker et bånd dog op fra hans mave, der annoncerer, at de sadistiske lege vil fortsætte. De to FBI-profileksperter Agent Strahm og Perez ankommer for at assistere politiet. De bliver hurtigt af den opfattelse, at der er en tredje person, som hele tiden har hjulpet Jigsaw, og det er nu opgaven at finde ud af, hvem denne person er. Samtidig bliver SWAT-lederen Rigg kidnappet og offer for endnu et af Jigsaws syge spil, da han får 90 minutter til at gennemføre en række prøvelse, der skal lære ham om livets sande værdier.
Selvom “Saw”-filmene har budt på rodede usammenhængende historier, selvmodsigelser i lange baner, amatøragtig instruktion og dårligt skuespil, så har det tilsyneladende ikke generet dens publikum, der virker tilfredse, blot der er lemlæstelser nok. Selv de mest trofaste fans vil dog nok være en smule skuffede over “Saw IV”, der ikke engang formår nogle særligt kvalmeprovokerende optrin eller synderligt opfindsomme dødsfælder. I stedet synes de blot at være søvnige gentagelser af tidligere ideer.
Serien har altid været plaget af utroværdige forløb, men i dette indslag brydes alle grænser for rimelighed, med et plot der ikke giver nogen form for mening. Det spænder lige fra det, at morderen kender alle træk, inden de er gjort, til at de involverede opfører sig så idiotisk, at man dårligt kan fatte det. ”Man trænger aldrig alene ind på et farlig sted,” siges det i starten – en læresætning som samtlige politifolk herefter konstant bryder gennem resten af filmen med et forudsigeligt resultat.
Af en såkaldt gyser at være er det påfaldende, at “Saw IV” ikke er det mindste skræmmende, men blot kedsommeligt søvndyssende. Malplaceret er også den sære form for højtidelighed, der plager filmen, uanset hvor absurd en konstruktion den er. Der er ingen form for sort komik eller glimt i øjet, men kun en humorforladt alvor, der gør mange af dens scener ufrivilligt komiske.
Efterhånden som skabelonerne bliver henrettet, nærmer vi os slutningen, der er så latterlig, at man tror, det er løgn. Som sædvanlig fjernes maskerne, men da har man for længst mistet enhver interesse for hvilken b-skuespiller, der er morderen, og må konstatere, at man netop har overværet filmseriens hidtil værste indslag. I dens sidste stunder byder den på et hoved, der knuses og efterlader en livløs krop. Et rammende symbol på denne hjerneløse omgang bras.
Kommentarer til anmeldelsen? Giv din egen mening til kende i diskussionsforummet