Scott Pilgrim mod verden
Udgivet 13. okt 2010 | Af: Andreas Ebbesen Jensen | Set i biografen
Du har garanteret aldrig tænkt over det, men skræller man alle de surrealistiske lag væk fra “Super Mario”-spillene, står man tilbage med en kærlighedshistorie om en blikkenslager i røde smækbukser, der er villig til at gå igennem ild og vand for sin udkårne. Det gik op for mig efter at have set Edgar Wrights vidunderligt rodede og unikke “Scott Pilgrim mod verden”. En film forklædt som et computerspil forklædt som en tegneserie, men med et hjerte, der banker for at fortælle historien om at kæmpe for den, man elsker.
“Scott Pilgrim mod verden” er baseret på en række tegneserier af Bryan Lee O’Malley, der humoristisk blander manga, action og komik i sine striber. Denne stil ligger lige til højrebenet for instruktøren Edgar Wright. Den første halve time af filmen er et klassisk teenage-komediedrama tilsat Wrights hurtige, stilsikre klipning og humoristiske leg med genrekonventioner, som vi kender den fra hans tidligere film “Shaun of the Dead” og “Hot Fuzz”. Men så snart den første ekskæreste gør sin entré, forvandles “Scott Pilgrim mod verden” til en visuel legestue, hvor computerspil, tegneserier og film smeltes sammen på en måde, som aldrig er set før.
Edgar Wright har en fantastisk evne til at skabe komik ud fra modsætningerne mellem filmens hyperrealistiske, groteske visuelle stil og hovedpersonernes ofte ligegyldige reaktioner på det, der foregår omkring dem. Og den teknik når uanede højder i “Scott Pilgrim mod verden”. Som i scenen, hvor Scott får en mavepumper og smadrer igennem en række mure, hvorefter kammeraterne henkastet spørger, om han vil med ud og have pizza. Disse underspillede og hverdagsagtige reaktioner på alt det groteske forekommer konstant i “Scott Pilgrim mod verden” og er med til at gøre den til en af årets allersjoveste film.
“Scott Pilgrim mod verden” er vanvittigt underholdende og et visuelt knockout. Filmen vil helt sikkert dele vandene, og nogle vil finde den for stiliseret, larmende og uvedkommende. Men som tilfældet er det med “Super Mario”-spillene, så er “Scott Pilgrim mod verden” mere end blot form og stil. Den er også symbolet på den forbandede kærlighed, hvor man må gå så grueligt meget igennem for at nå frem til sin prinsesse.
Læs også Filmz’ interview med “Scott pilgrim mod verden”-instruktøren Edgar Wright.
Kommentarer til anmeldelsen? Giv din egen mening til kende i diskussionsforummet