Séraphine
Udgivet 11. maj 2010 | Af: Morten Vejlgaard Just | Set i biografen
Sidste uges premierefilm “The Blind Side” fortalte historie om den unge, fattige, men talentfulde fodboldspiller Michael og overklassekvinden Leigh Anne som hans værge og mentor. Fokusset var dog ganske skævvredet, hvor stakkels sorte enfoldige Michael, som en anden håndtaske-chihuahua, agerede selvrealiserende objekt for Sarah Palin-klonen Leigh Anne. I “Séraphine” er omdrejningspunktet ligeså forholdet imellem mentor og protegé, men her er hverdagsracismen lagt på hylden til fordel for gensidighed og nuancer.
Vi præsenteres i filmens lidt for lange spilletid for ikke så få temaer og antydninger af konflikter. De fleste af disse forbliver antydninger og bliver aldrig eksplicit udfoldet, hvilket både bliver filmens styrke og svaghed. Styrken ligger i, at vi ikke bliver stopfodret med facit til den kunstneriske ligning. Vi kan frit gå på opdagelse i de mange rum for fortolkning, præcis som Séraphines mageløse malerier lægger op til individuelt unikke oplevelser, der kan skifte fra beskuer til beskuer. Svagheden materialiserer sig ved rulletekstens komme, hvor der savnes lidt flere hentydninger end antydninger, for hvad var det lige, jeg skulle med Séraphines rejse fra genial til gal?
Dette er blot ét blandt mange spørgsmål, man kan gruble over i kølvandet på “Séraphine”, der er en film med to velkomponerede dele, et langt intetsigende krigerisk mellemspil samt en slutning, der loves og lægges op til minimum fire gange, hvilket ganske ærgerligt gør rulleteksterne lidt for tiltrængte, da de endelig dukker op. For ellers er “Séraphine” en velfortalt og velspillet affære, der særligt glimrer ved de to dygtigt supplerende hovedpersoner. Ulrich Tukur, der er kendt for tyske storfilm som “De andres liv” og “Det hvide bånd”, spiller præcist og nøjsomt rollen som den usnobbede kritiker, men det er Yolande Moreau i titelrollen, der er den vigtigste ingrediens i denne kunstmaleriske trylledrik. Hun fylder den ellers tunge og tavse kvinde med både liv og nuancer, hvilket holder fortællingen fint på skinnerne og får kittet alle de subtile antydninger fornemt sammen.
Gal eller genial? I tilfældet Séraphine må vi nok svare begge dele. Filmen er dog hverken eller, men derimod en fransk soliditet, der ikke havde lidt skade af en mere utålmodig klipper. Men hurra for nuancerne og for at give plads til beskuerens egen udforskning, der giver en dejlig åben fortælling frem for en film, der blindt er vinklet dumt og ensidigt.
Kommentarer til anmeldelsen? Giv din egen mening til kende i diskussionsforummet