A Serious Man
Anmeldelse 1 af 2
Udgivet 11. apr 2010 | Af: DjBeau | Set på DVD
For seks-syv år siden var der mange rygter og spekulationer om filmbrødrene Joel og Ethan Coen. Parret havde netop lavet “Intolerable Cruelty” og remaket af “The Ladykillers” fra 1955, som langtfra levede op til brødrenes sædvanlige genialitet. Hvad gik der galt? Havde de mistet taget? Der skulle dog ikke gå mere end tre år, før makkerparret gav svar på tiltale og lavede den fremragende “No Country for Old Men” efterfulgt af den udmærkede komedie “Burn after Reading”. Joel og Coen havde på ingen måde tabt pusten – de havde højst holdt en kreativ pause. Under alle omstændigheder er de nu tilbage for fuld skrue med en film, som disker op med en overflod af Coenske situationer og en god portion galgenhumor.
Det er ufatteligt, at Coen-brødrene kan blive ved. Mens mange kunstnere kan se tilbage på en karriere med enkelte betydningsfulde værker, forkæler Joel og Ethan gang på gang deres publikum med sublime film, der stryger lige ind på et kæmpe antal filmelskeres lister over yndlingsfilm. Ud over at være dygtige historiefortællere besidder brødrene et næsten unikt talent, nemlig evnen til at lave fantastiske film næsten uden at have en historie. Hvem bekymrer sig eksempelvis om historien i “The Big Lebowski”, når man kan læne sig tilbage og svælge i horder af velgennemtænkte karakterers ejendommeligheder? Ligeledes er netop karaktererne det bærende element i “A Serious Man”.
Ethan og Joel forstår ikke blot at lave film – de forstår også at holde sig det rette selskab. Endnu en gang danner de trup med cinematografen Roger Deakins, som har en meget stor finger med i spillet hvad angår brødrenes karakteristiske visualitet. Han forstår ikke blot at lave fantastiske billeder – det lykkes ham til hver af brødrenes film at opfinde en ny visuel æstetik, som subtilt adskiller sig fra de forrige, men aldrig så meget, at den gennemgående stil brydes. Sanseligt står især én scene i “A Serious Man” stærkt, hvor Deakins i samspil med lyddesigneren Craig Berkey formår at skildre en hashrus, så man drages lige lukt ind i tågen sammen med karaktererne.
Præsenteret i 16:9. Når en film visuelt set løfter sig over gennemsnittet, kan det hele ødelægges af et dårligt transfer. Det er heldigvis ikke sket denne gang. Farverne står lysende klart, og kontrasten er god og enormt stabil. Edge-enhancement og farveblødning er fraværende – de eneste anker er faktisk en lille smule banding samt at billedet kunne være en kende skarpere.
Dolby Digital 5.1. Ligesom så meget andet i “A Serious Man” er også lyden ganske underspillet. Lydsporet er langt fra insisterende, men formår at lægge sig som et umærkeligt, men stabilt fundament under filmen. Dialogen er klar og velklingende, og musikken er fyldig. Sub’en bruges sparsomt, men effektivt. Endnu engang skal hash-scenen fremhæves, hvor lyden skaber en særegen, dragende stemning.
Dvd’en byder på to små dokumentarer om tilblivelsen af “A Serious Man” samt en lille ekstra gimmick, der fungerer som en lille parlør til det jødiske sprog. Den første af de to dokumentarer er en overordnet “bag om kameraet”, mens den anden tager udgangspunkt i filmens set design anno 1967. Der foretages interviews med centrale personligheder såsom brødrene Ethan og Joel, medlemmer af crew’et og skuespillerne.
Det er altid en glædens dag, når man kan føje endnu en Coen-film til sin samling. Gennem tre årtier og 14 spillefilm har brødreparret slået deres navne fast som de mest stabile filmleverandører i den amerikanske filmindustri. “A Serious Man” er endnu et pletskud, og det er selvfølgelig omsonst at nævne, at enhver filmsamling er mangelfuld uden denne seneste genistreg. Og mindsanten om ikke filmen leveres med glimrende lyd- og videospor samt en udmærket gang ekstramateriale som bonus. Kan man andet end se frem til deres næste film?
Kommentarer til anmeldelsen? Giv din egen mening til kende i diskussionsforummet