Shape of Water, The
Udgivet 21. feb 2018 | Af: Morten Vejlgaard Just | Set i biografen
Han har et særligt forhold til monstre. Hvad enten de truer med ødelæggelse i “Pacific Rim”, lokker med fascisme-allegorier inde i Pans labyrint eller redder dagen fra overnaturlige nazister som Hellboy. Guillermo del Toro ser skønheden i udyret. Derfor er det naturligt, at han nu springer ud som rendyrket og romantisk monster-elsker i “The Shape of Water”.
Det er nu helt okay, at ‘de gode’ og ‘de onde’ er tegnet op som i en Disney-klassiker. Militær-fascisten er en Gaston, der vil dræbe udyret. For når Guillermo del Toro bruger sine monstre bedst, så bliver de omdannet til et spørgende spejl: Hvem er egentlig det virkelige monster? Menneskehedens trang til mistro og militær er her langt mere monstrøs end fiskemanden i vandet. Det ser den gode Sally Hawkins, der heller ikke kan tale. Hun gør rent efter tortur – og får på den måde øje på og øje for fiskemonstret. Han må gerne befrugte hendes æg!
For “The Shape of Water” hører til i biografen. I fantasiens rum, hvor du kan have sex med din vandmand, uden det bliver mere vulgært end to dråber, der forenes på en busrude. Guillermo del Toro og Dan Laustsen har styr på formen. Det er i den, at det her eventyr er noget særligt. Derimod kunne Toro lære en del fra Belle og Disneys udyr, når det kommer til kemi imellem menneske og monster. Den del var en død fisk i såvel “Hellboy” som her i “The Shape of Water”, hvor jeg græd tørre tårer over forholdet imellem kvinde og monster.
Men der er ingen tvivl om, at Guillermo del Toro elsker sine monstre. Og han er dygtig til at bruge dem til at sige noget om de virkelige monstre – fra nazister over fascister til nu koldkrigere, der afsløres som ægte udyr, der ikke ser skønheden i monstret. Det gør Guillermo del Toro.
Kommentarer til anmeldelsen? Giv din egen mening til kende i diskussionsforummet