Shirley & Hinda
Udgivet 13. nov 2013 | Af: Sarahih | Set i biografen
I 1968 talte Bobby Kennedy til amerikanerne om måden, hvorpå USA målte nationens succes ud fra materielle goder og det uholdbare herved. En tale, der stadig er relevant i dag i vores post-finanskriseverden. Og ikke mindst relevant for en af vores to hovedpersoner, Shirley, der finder talen, da hun prøver kræfter med det der nymodens YouTube-halløj.
“Shirley & Hinda” er instrueret af vores norske nabo Håvard Bustnes. Hans ærinde med filmen spænder bredt, idet han både ønsker at sætte gang i tankerne hos (stor)forbrugeren med sit politiske aspekt, vække latter med de aldrende damer på deres el-scootere og ikke mindst sprede hjertevarme med det tætte venskab mellem de to. Desværre bliver det også her, at filmen taber pusten en smule. For det virker, som om instruktørens fokus fortaber sig i et væld af temaer: skal vi grine, skal vi græde, skal vi være eftertænksomme?
Shirley og Hinda er i sig selv rebelske og nemme at holde af. Ingen tvivl om det. Instruktøren hjælper dygtigt relationen på vej med et væld af nærbilleder af de modne damer – ingen rynker får lov til at gemme sig her. Men det er særligt båndet mellem de to, som varmer her i efterårsmørket. Så komik og politik til side, så er det deres beundringsværdige ukuelighed og medmenneskelighed, der er værd at tage med sig.
Og det er også dét, der i sidste ende betyder noget, hvis man lytter efter, hvad Kennedy fortæller til Shirley i starten af filmen: Vi bør måle vores succes i den lykke, “der gemmer sig i børnenes leg, i ægteskabets styrke, i vores mod og barmhjertighed over for andre.” Det bliver herved også krystalklart i sidste ende, hvorfor Bustness så lige præcis vælger at følge Shirley og Hindas historie. De er nogle elskværdige, oprørske oldemødre, der dog er fanget i en film, der prøver at (op)nå det hele.
Kommentarer til anmeldelsen? Giv din egen mening til kende i diskussionsforummet