Shortbus
Udgivet 12. okt 2008 | Af: kaduffo | Set på DVD
Da homoseksuelle John Cameron Mitchells mildest talt gakkede “Shortbus” for nogle måneder siden henrykkede i de danske biografer, var det særligt filmens blufærdighedskrænkende og voldsomt grænseoverskridende billedsprog, som vakte opsigt. Blottede kønsdele, samlejer og blowjobs er bestemt ingen sjældenhed i den mere end halvanden time lange rejse ind i menneskets fysisk udfoldelige seksualitet. Underneden perversiteterne og sjofelhederne har filmen dog også begravet en række seriøse pointer.
Shortbus er lystens og syndens hule, hvor gruppeknald, bondage, ekshibitionisme og voyeurisme er normen og fuldt ud accepteret. Og det er her, parterapeuten Sofia, som aldrig selv har oplevet en orgasme, første gang stifter bekendtskab med et for hende ellers helt ukendt miljø. Det er her, det homoseksuelle par James og Jamie eksperimenterer med bigami og utroskab, og det er her, den forknytte escortpige Severin afstraffer liderlige mænd for ussel mammon, men selv savner kærligheden og den eneste ene. Og så er der enlige Caleb, som overværer de andre skæve eksistenser – særligt førnævnte bøssepar – fra den anden side af gaden igennem kameraets optik. “Shortbus” er en film om samspilsramte individer, som hverken halvt eller helt har fundet lykken eller fået det optimale ud af parforholdet og livet.
Om de rent faktisk gør det, skal imidlertid ikke afsløres i nærværende anmeldelse. Trods den megen eksplicitte porno og sædfyldte sexscener så er filmen en sødmefuld og varm kærlighedshistorie med andet og mere at byde på, end langt de fleste amerikanske kærlighedskomedier formår at diske op med. Desværre er fortællingen langt fra altid helstøbt, og en tydeligere markeret rød tråd kunne også godt være ønsket. Det ligner lidt tilfældighedernes princip, når filmen i sit eget sjuskede leje kravler fremefter og hopper imellem de forskellige karakterer og deres respektive livshistorier. Kærligheden og varmen eller rettere behovet derfor kan man imidlertid ikke tage fra dem. Drømme kan man altid have og leve videre på.
Selv skæve eksistenser har mulighed for at finde lykken, men her er det immervæk i en mere bizar kontekst. Alligevel synes filmen med homoseksuelles mangeårige kamp for almen accept at proklamere, at der skal være plads til alle. Og det er der her. Det til trods for, at filmens skueplads – metropolen New York – er et mekka, hvor det er nemt at blive glemt og anonymiseret. På Shortbus er det muligt at træde ud af anonymitetens skygge, at være nogen, hvis blot man indvilliger i aktivt at tage del i den pudseløjerlige blanding af tragedie og variete-teater, som er selve indbegrebet af filmen “Shortbus”. En kærlighedssøgende forestilling. Hverken mere eller mindre.
“Shortbus” præsenteres billedligt i et anamorphic widescreen 1.85:1-format, som gør sig glimrende. Filmens udtryk er en farverig palette, hvor de varme farver ligesom kontrasten er blottet for upassende udsving. Heller ikke edge-enhancement, udtværinger eller digitale forstyrrelser er noget, der forekommer i nævneværdige mængder, om end der er enkelte eksempler på myrer i billedet. Et glimrende transfer, hvor fotografen hyppigt fremmaner god dybde i de flotte billeder.
En tand mere insisterende er dog lydsiden, der udspringer i et engelsksproget Dolby Digital 5.1-lydspor og først og fremmest bidrager med en tydelig dialog uden tegn på overstyringer. Filmen lægger ikke op til store auditive armsving, men bæres alligevel igennem af stemningsfuld underlægningsmusik og en vellykket atmosfære. Eneste anke er de få tilfælde, hvor karakterernes tale er ude af sync, der har indsneget sig undervejs.
Udgivelsens ekstramateriale er til gengæld ikke meget værd. En enkelt trailer for filmen, en klynge slettede scener og en stribe tekstbaserede filmografier over de mest gennemgående medvirkende er, hvad der her er blevet plads til. Skuffende og ligegyldigt.
Trods sit overrumplende frie sprog, der til dels sender tankerne tilbage i tiden på pornobladsredaktøren Bob Gucciones notoriske “Caligula”, så har “Shortbus” immervæk mere at byde på. Instruktøren John Cameron Mitchell har hidtil bevæget sig i undergrunden af amerikansk film, men spørgsmålet er, om en film som denne ikke kan være med til at give ham en bredere folkelig appel. En appel, han tilsyneladende for alt i verden ikke ønsker.
Kommentarer til anmeldelsen? Giv din egen mening til kende i diskussionsforummet