Små mirakler og store
Udgivet 19. maj 2010 | Af: Morten Vejlgaard Just | Set i biografen
“Bænken” – startskuddet til Per Flys vellykkede og roste Danmarkstrilogi – er et glanseksempel på det, der skiller i det efterhånden meget mudrede grænseland, som eksisterer imellem fiktion og dokumentar. Filmen er karakteriseret ved en pertentligt realistisk miljøskildring kombineret med en indholdsoverbygning, der er alt andet end det. Vi kan kalde det urealistisk realisme. Det samme er tilfældet i Jon Lindströms “Små mirakler og store”, hvor en alkoholiseret kæmpe ligeså rejser sig for at gøre en sidste god gerning, som dokumentarens hjemløse alkoholiker aldrig ville kunne overkomme.
Ligesom Pers tilgivelsesrejse så har “Små mirakler og store” været længe undervejs for at nå de danske biografer. Fire år helt præcis, og det er lidt vanskeligt at forstå, hvorfor vi skal stifte bekendtskab med denne svenske bagatel netop nu. Filmen interesserer sig aldrig rigtig for Pers status som hjemløs eller for hans trang til alkohol. Alligevel er det fortællingens omdrejningspunkt, der nok snarere skal vise, at der stadig findes hjælpsom filantropi hos de mange folk, som offeret Per møder på sin vej igennem forbudslandet Sverige. Her møder Per alt fra den homoseksuelle muslimske langtidschauffør over middelklassealkoholikeren til den kvindelige muslimske betjent, der alle mest af alt virker som forfladigede symbolkarakterer, der som puslespilsbrikker passer for godt ind i det samlede billede, der skal lære dem og Per noget om livet.
Det fine håndværk bruges bare aldrig til noget – hvad skal vi med alkoholisk hjemløse Per og de konstruerede små mirakler, der næsten proppes ned i halsen på os og Per? Det kunne være rart at se en hjemløsehistorie, der tør leve op til sin realistiske miljøskildring, som man eksempelvis kan se det i Kelly Reichardts minimalistiske indieperle “Wendy and Lucy”, der tager både miljø og indhold seriøst i forhold til hjemløshed og fattigdom.
Denne svenske forsinkelse er som sådan både fin og seværdig, men først og fremmest så evigt ligegyldig. Hvor Per Fly ville fortælle os noget oprigtigt om arv og miljø i “Bænken”, så er det langt fra tilfældet her i et roadtrip, der burde være hjemløst. Så med reference til de hjemløses eget blad, så må der meldes hus forbi denne mirakelløse film.
Kommentarer til anmeldelsen? Giv din egen mening til kende i diskussionsforummet