Troldmandens lærling

InstruktionJon Turteltaub

MedvirkendeNicolas Cage, Jay Baruchel, Alfred Molina, Teresa Palmer, Toby Kebbell, Omar Benson Miller, Monica Bellucci, Alice Krige, Jake Cherry, James A. Stephens, Gregory Woo, Wai Ching Ho, Jason R. Moore, Robert Capron, Peyton List

Længde107 min

GenreDrama, Fantasy

I biografen29/07/2010

Troldmandens lærling

2 6
Magiker med overscoring

Det eventyrlige har haft gode kår i 00’ernes film. “Ringenes herre” og “Harry Potter” sparkede gedigent årtiet i gang med fantastiske universer, som det var værd at engagere sig i. I kølvandet fulgte så malkningsprocessen – og Hollywood har endnu ikke opgivet, så med “Troldmandens lærling” gøres endnu et forsøg ud i genren.

Ved troldomsmesteren Merlins død er de gode magikere i undertal, men troldmanden Balthazar Blake har fået det vanskelige hverv at finde Merlins arvtager. Et job, der synes umuligt, indtil Blake støder ind i en nørdet gut ved navn Dave Sutler. Dave er den udvalgte, det garanterer en mytisk dragering for, og tilbage står blot at lære Dave, hvordan man udøver magi. Ikke en let opgave, når Dave er mest interesseret i barndomsforelskelsen Becky, og den mørke magis tjenere er ved at forberede jordens undergang.

“Troldmandens lærling” er oprindeligt titlen på et lille digt af romantikkens store poet, Goethe. I versform berettes her om lærlingen, der, mens mesteren er ude, bruger magien til at vække døde ting til live – en gerning, der viser sig ukontrollabel for den unge novice. Hvor den oprindelige fortælling brugte magien som et ildevarslende udtryk for menneskets trang til at lege Gud, er “Troldmandens lærling” anno 2010 forvandlet til en let eliksir af magiske tvekampe tilsat en undermåler, der skal turde stå ved sit eget værd. Således har Disney med gigantproduceren Jerry Bruckheimer ved det økonomiske ror valgt en sikker formular, der er brugt i et utal af eventyrfilm, og det tynger filmen, for som publikum er man konstant forud for historien.

At det ikke er originalitet, man skal forvente sig fra filmen, slås allerede fast i de første minutter, hvor forhistorien lires af. Her køres de pensionsmodne personager Merlin og heksen Morgana idéforladt frem fra eventyrenes genbrugslager. Det virker endda, som om holdet bag filmen har kunnet se, at dette alligevel var for tyndt, så med teenage-segmentet in mente er lærlingen selvfølgelig mest optaget af at score drømmepigen. Og her er hovedrolleindehaveren Jay Baruchel på hjemmebane. For blot et par måneder tilbage i biografkalenderen kunne man nemlig se ham træde i spinaten i filmen, der bærer handlingsreferatet i sin titel: “Overscoring”. Således har “Troldmandens lærling” gang i to historier, som desværre aldrig integreres elegant med det resultat, at Dave hopper kejtet rundt – snart som tvivlende troldmand in spe, snart som klodset bejler.

Der er bestemt ikke sparet på de magiske effekter, men også her vækkes en kedelig genkendelighed – for her kæmper troldmænd med flammer, lyn eller andet slagkraftigt fra håndfladerne, og det var vist også sådan, de kæmpede på film tilbage i 80’erne. Et godt eventyr skal som regel kendes på dets skurke, og symptomatisk for denne film er det en sølle flok misdædere, der lines op. Blandt de værste er en fimset varieté-tryllekunstner og en 1600-tals heksepige, hvis største nummer er at stirre olmt.

Har Hollywood nået sit mætningspunkt, hvad angår eventyrfilm? Med “Troldmandens lærling” i frisk erindring må svaret være ja, og når man kigger tilbage på de seneste års satsninger ud i det eventyrlige, må man tilføje: også i den grad! Det handler om troldmænd og magi, men den filmiske magi har svært ved at trænge igennem den formulariske forudsigelighed og ned til tilskueren, der efterlades med et brændende ønske om, at nogen en dag vil tage chancen og gå nye veje med genren.

Balthazar Blake er troldmand i vore dages Manattan, hvor han konstant må forsvare byen mod sin ærkefjende, Maxim Horvath. Men da Balthazar ikke kan overkomme arbejdsbyrden alene, rekrutterer han den tilsyneladende gennemsnitsfyr Dave Stutler – der dog viser et vist potentiale – som sin modvillige lærling. Efter et lynkursus i magi og troldom kaster Dave og Balthazar sig ud i kampen mod mørkets kræfter. Det kræver alt hans mod, hvis Dave bare skal overleve træningen, men siden skal han også lige redde byen, score pigen og anerkendes officielt som Troldmandens lærling.