Sort kat, hvid kat
Udgivet 28. okt 2008 | Af: kaduffo | Set på DVD
Ti år efter den førende østeuropæiske filminstruktør Emir Kusturica stod bag den helt uforglemmelige filmiske perle “Sort kat, hvid kat”, får vi langt om længe lov til at nyde det glædelige gensyn, som når to nære rejsekammerater har været adskilt i alt for lang tid. Men nye passagerer er naturligvis også velkomne, for dette er i sandhed en rejse ind i sjælen og ud i filmskabelsens forunderlige og en gang imellem fantastiske univers. Kusturica er formentligt bedst kendt for den prisbelønnede “Underground”, men dette er imidlertid hans egentlige svendestykke. Velkommen til.
Emir Kusturica er i det hele taget en instruktør, der holder sig til traditionerne. Hans tidligere meddelagtighed og rodfæstelse i Balkans musikmiljø er således en betragtelig årsag til, at musikken fylder en væsentlig del i hans film, ikke mindst i “Sort kat, hvid kat”, hvor både lyd og indhold smelter sammen til en uadskillelig masse, når et hornorkester på syre entrer det ene scenarie efter det andet på mere og mere bizarre måder i takt med fortællingens overordnede fremdrift. Det gælder blandt andet, når den hensygnende farfar skal vækkes op fra sit dødsleje på et nærliggende hospital eller senere hen ved det arrangerede og storladne bryllup, som er selve krumtappen i “Sort kat, hvid kat”.
Når der så alligevel er en form for beretning at spore, så skal den ses i den “Romeo & Julie”-inspirerede fantasileg med den syttenårige Zare og den 25-årige Ida som de dominerende aktører. De to elsker hinanden betingelsesløst, men kan selvfølgelig ikke få hinanden. Hans far Matko har rodet sig ud i problemer med den lokale gangsterboss Dadan, som tager røven på alt og alle, hvis han ellers kan slippe af sted med det. Og hendes mor er bare ude på at slå hende af hånden for ussel mammons skyld. Det korte af det lange er, at de begge meget vel kan se sig selv i hver deres respektive tvangsægteskab hver for sig, inden solens sidste stråler har danset hen over det nærliggende floddeltas panoramiske munding.
Særligt karaktererne er et studie værd, mens den dybereliggende morale omkring det evindelige valg mellem materialisme og kærlighed opererer på flere planer. Bemærk de to bedagede bedstefædre og livsfrænder Grga og kompagnon, som undervejs dør på et loft, nedfryses, men under mystisk vis igen opstår. Grga tøffer rundt i sin specialkonstruerede og fuldautomatiske kørestol, kan ikke få afsat sin over to meter høje slægning til et brugbart stykke kvindfolk og er stor fan af film noir-klassikeren “Casablanca”, som han ivrigt reciterer på gebrokkent engelsk. Som Humphrey Bogart ytrer i den film: ”This is the beginning of a beautiful friendship”. Og det er lige, hvad kendskabet til “Sort kat, hvid kat” er. Dette er nemlig mageløs filmkunst i sin ypperste form. Det er simpelthen og ganske enkelt stuur, stuur nummer.
Mere på det jævne er billedsiden, som præsenteres i et anamorphic widescreen 1.67:1-format og generelt generes af en anseelig portion tilfælde af edge-enhancement, mens digitale forstyrrelser eller udtværinger ikke forekommer. Farvetemperaturen er desuden stabil, mens det samme bestemt ikke kan siges om kontrasten, der tager et par gevaldige udsving, ligesom blødhed heller ikke er en sjældenhed. Et udmærket transfer, der dog ikke imponerer.
Langt bedre er det serbokroatisksprogede Dolby Digital 2.0-lydspor, der fortrinsvis præges af den iørefaldende og i allerhøjeste grad stemningsskabende folkemusik. Trods sin volumen giver den dog altid plads til en tydelig dialog uden overstyringer og en veldefineret atmosfære samt enkelte vellykkede lydpanoreringer og lydeffekter.
Der er ikke ekstramateriale på denne udgivelse.
Det kan nok være, at Emir Kusturicas store folkelige gennembrud ligger gemt i den stærke “Underground” og utallige anerkendelser i filmmiljøet, men også i det selskab er “Sort kat, hvid kat” et unikum i filmhistorien med sin skamløst geniale og turbulente fortælling, hvor intet er så sort og hvidt, som filmens titel ellers antyder. Denne films kvaliteter bør bestemt ikke forklejnes, for her er en nyklassiker født. Hvor er det dog ærgerligt, at instruktøren ikke siden har evnet at følge op på sin guddommelige fortællestil på samme niveau.
Kommentarer til anmeldelsen? Giv din egen mening til kende i diskussionsforummet