Soul Kitchen
Udgivet 16. jun 2010 | Af: Morten Vejlgaard Just | Set i biografen
Med de to fantastiske collagefilm “Mod muren” og “På himlens kant” har Fatih Akin skabt sig et navn og et sæt forventninger, der forpligter lidt udover det sædvanlige. Til trods for hans erklærede foragt for Quentin Tarantinos voldsmættede film – som han kalder fascistoide – så minder Akins fragmenterede fortælleform, hvor starten ikke nødvendigvis kommer før slutningen, ironisk nok om selvsamme Tarantinos karakteristiske form. Dette stilvalg er for en stund lagt på hylden sammen med de gravalvorlige temaer i Akins nye og let humoristiske “Soul Kitchen”.
Fatih Akin har selv udtalt om “Soul Kitchen”, at den er et stykke restitution ovenpå de besk alvorlige succesfilm – et frikvarter inden han igen laver en film om livets store temaer, som han tidligere har gjort det så eminent. Det er præcis også sådan, “Soul Kitchen” opleves. Som et middelmådigt intermezzo før det igen forhåbentlig går løs. Lidt som brødrene Coens “Burn After Reading” ovenpå deres tungt mesterlige “No Country for Old Men”. En let tyggegummiboblefilm, som Fatih Akin kun har fået lov til at lave – og sikkert hygget sig med – fordi hans bagkatalog er så imponerende, som tilfældet er.
Pinagtig er filmens to karikerede skurke ligeså. Begge blonde og dybt utroværdige. Kæresten Nadine virker nærmest hysterisk i sit krav om, at Zinos skal forlade sin elskede restaurant, og man undres ikke så lidt over, hvordan han nogensinde har kunnet holde af denne ariske hystade. Endnu mere karikeret og primært symbolsk tyk er den Hitler-jugend-lignende storkapitalist Neumann, der i et forsøg fra Akin på at strø lidt samfundskritik over den ellers ganske charmerende lette, men også forudsigelige soulfilm i bogstaveligste forstand knepper skattevæsnet. Sekvensen er hverken sjov eller subtil, hvilket meget godt beskriver filmen som et hele, der minder om en sjælløs pendant til “Blinkende lygter”.
De gange, hvor “Soul Kitchen” forlader den forudsigeligt sukkersøde plotlinje og lader den pulserende urbane soulstemning herske i restauranten eller i det Hamborgske natteliv, er Fatih Akins time-out bestemt ikke noget dårligt selskab. Desværre er humoren lige så stiv som Zinos ryg og filmens fortælling og karakterer lige så blottet for dybde og nuancer som Akins tidligere film ditto var fulde af. Det bedste, der kan siges om “Soul Kitchen”, er, at det nu står klart, hvad Akin behersker, og hvad han skal holde sig fra, og det er måske heller ikke så dumt endda.
Kommentarer til anmeldelsen? Giv din egen mening til kende i diskussionsforummet