St. Vincent
Udgivet 28. apr 2015 | Af: paideia | Set i biografen
Jeg glemmer aldrig, da jeg første gang så “Memento”. Overraskende og original. Andre film virker mere velkendte. Karaktererne og plotforløbet har vi set før i utallige variationer. De film lykkes eller mislykkes på håndværksmæssige præmisser. Overbevisende skuespil, god instruktion, velskrevet manuskript, effektiv klipning, smukt kameraarbejde m.m. “St. Vincent” byder ikke på nyt, men er set før i Gus Van Sants “Finding Forrester”, Walter Salles’ “Central Station” eller for at tage noget mere hjemligt: Erik Clausens “Villa Paranoia”. Slutningen er kendt fra første billede, men det gode håndværk gør det ligegyldigt.
Lieberher spiller formidabelt uden på noget tidspunkt at blive irriterende gammelklog, som børneskuespillere kan have det for vane. Han og Murray har en herlig ping-pong frem og tilbage, hvor jeg virkelig kom til at værdsætte manuskriptforfatterens komiske sans. Dialogen er ikke synderligt naturlig, men den er fuld af energi og skarp humor. Da Vincent stopper et par drenge fra at overfalde Oliver, bemærker han tørt, at knægten må lære at forsvare sig. Da Oliver protesterer, at han da er for splejset til at kunne gøre forsvar, kommer svaret prompte: ”Det var Hitler også.” Efter et par sekunders tavshed indvender Oliver lakonisk: ”Det er en frygtelig sammenligning.”
Det meste af spilletiden bruges på at skildre forholdet mellem Vincent og Oliver samt deres individuelle udvikling. Der levnes dog også plads til et par gode biroller. Det er specielt rart at se Melissa McCarthy være knap så outreret som moderen. Jeg har altid bedst kunnet lide hende i de lidt mere dramatiske roller. Chris O’Dowd er hysterisk morsom som den sarkastiske religionslærer og præst på Olivers katolske skole, der på trods af elevernes forskellige religiøse baggrunde ikke kan lade være med at påpege, at katolikkerne selvfølgelig har ret. Naomi Watts karakter er en lidt for stereotypisk østeuropæisk stripper/prostitueret, som har et slags venskab med Vincent. Jeg har intet at udsætte på hendes præstation, men figuren virker flad i sammenligning med de øvrige roller.
Bill Murray bliver tilsyneladende kun bedre med alderen. Men det er ikke desto mindre opmuntrende at se ham blive suppleret og til tider overskygget af en flok nybegyndere, der kan deres kram. Blandt dem er instruktøren og manuskriptforfatteren Theodore Melfi, der her har lavet sin første spillefilm. Læg mærke til ham. Det kræver et stort talent at gøre en historie, vi har set så mange gange før, underholdende og medrivende igen-igen.
Kommentarer til anmeldelsen? Giv din egen mening til kende i diskussionsforummet