Submarine
Udgivet 7. sep 2011 | Af: Sarahih | Set i biografen
“Submarine” byder på en udsøgt pærevælling af akavede situationer og skæve karakterer, som man hurtigt lærer at holde af. Samtidig har Alex Turner (forsanger for det britiske band Arctic Monkeys) leveret et velspillet soundtrack til “Submarine”, der glider lige så let ned som filmen.
Når man som den 15-årige Oliver Tate bliver betragtet som komplet unødvendig i skolegårdens hierarki, så må man ty til at mobbe dem, der kun er marginalt mindre populær end én selv. Dette gør vores ven Oliver, og pludseligt får pigen i den røde jakke, Jordana (Yasmin Paige), øjnene op for ham. Sød musik opstår, og de to unges verdener kolliderer på både godt og ondt. Liver er altså ikke nogen dans på roser – og slet ikke for en teenager. Det viser sig snart, at Oliver både skal forhindre sine egne forældres ægteskab i at krakelere og Jordanas mor i at dø. Snebolden ruller, og Olivers behov og evige kamp for kontrol over sit eget liv bliver sat på en alvorlig prøve.
I rollen som Oliver møder vi Craig Roberts. Med sin britiske kølighed og charme forekommer Roberts perfekt til rollen som den noget selvoptagede, men stadig usikre teenager. Roberts leverer en spøjs, men underspillet sarkasme, der går lige i den indforståede humors hjertekule – såsom da Oliver bilder sin paranoide mor, Jill (Sally Hawkins), ind, at han lider af alverdens neurotiske lidelser, som hun har læst om, bare for at gøre hende mere bekymret, end hun er i forvejen.
Det er hele denne kejtede pingpong-kamp mellem vores pubertetshelt og hans forældre, der gør “Submarine” til noget ganske specielt og en helstøbt, følelsesladet fornøjelse. Derudover er der også flere kærlighedsfulde, men stadig lettere besynderlige sekvenser med Oliver og hans elskede Jordana, der får hjertet til at slå en ekstra gang.
Ayoade har valgt kun at gøre brug af naturligt lys i “Submarine”, hvilket bidrager fint og effektivt til den melankolske stemning, som hersker i filmen. Vi får serveret alt fra panoramabilleder af britiske industrikvarterer til fine nærbilleder af de enkelte karakterer. Desuden leges der med illustrationer og stillbilleder, hvorfor “Submarine” ikke kun er en medrivende fortælling, men også en immervæk visuelt interessant perle.
Førnævnte Alex Turners lækre soundtrack er bestemt også værd at lægge øre til, da han perfekt indkapsler filmens særegne sindstilstand med sin lettere bedrøvede, men også finurlige lyrik. Det er da heller ikke første gang, at Ayoade og Turner arbejder sammen musikalsk: Ayoade har instrueret flere af Arctic Monkeys musikvideoer. Ayoades spillefilmsdebut er muligvis ikke en skelsættende sensation, men den har noget på hjerte, og den formår at røre vores hjerter.
Kommentarer til anmeldelsen? Giv din egen mening til kende i diskussionsforummet