Suburbicon
Udgivet 6. dec 2017 | Af: Morten Vejlgaard Just | Set i biografen
Der er så pænt i forstæderne. Parcelhuse på stribe, carport, græsplæne og hvide middelklassebørn, der leger med andre hvide middelklassebørn. Men som “American Beauty”, “Revolutionary Road” og “Mad Men” allerede har lært os, så er det ikke så pænt under den pastelfarvede facade. Det understreger George Clooney med “Suburbicon”, der byder på blodige mord og rå racisme i den ellers så pæne amerikanske suburb.
Og “Suburbicon” nøjes ikke bare med at opføre sig som en Coen-film. Den ligner også en. Ganske vist kun en okay, halvgod Coen-film, der alligevel altid er værd at se. Vi er i forstædernes guldalder, lige efter 2. verdenskrig. Officielt var sorte nu næsten ligeværdige medborgere, men de hvide frygtede stadig og flygtede ud i forstæderne; en hvid ghetto med pastelgrønne skolebusser, pastelpink frisørsaloner og tandpastahvide smil på postbuddet, der sludrer med alle hjemmegående husmødre på ruten. Næsten alle. For en dag flytter en fremmed ind. En sort familie, der bryder den ensfarvede pænhed. Nu går de hvide amok – det er rammen om det elegante manuskript.
Derfra eskalerer “Suburbicon” til en fuldblodsforstadsfarce, hvor det ene mord tager det andet, imens politiet har rigeligt at se til med at beskytte de sorte nytilflyttere fra de hvides chikane. Det kedeligt almindelige bliver til vanvid, som det plejer hos de skæve Coen-brødre. Her dog hele tiden med den fornemmelse, at det særlige Coen-touch er fraværende. Sansen for, hvornår den obligatoriske mellemleder-sekretær skal deadpan-gentage igen. Eller tie stille. Det ved Ethan og Joel C altså bedre end George C – men kopiforsøget er ægte okay.
Det er stadig pænt ude i forstæderne. Plænen er klippet, gavlen er malet i den nyeste pastel. Alligevel bliver den her forstad aldrig det samme igen efter “Suburbicon”. Mord og blod. Suburb-genren lever dog videre som før. George Clooney har lavet en pæn stiløvelse.
Kommentarer til anmeldelsen? Giv din egen mening til kende i diskussionsforummet