Suntan
Udgivet 7. jun 2017 | Af: Andreas Strini | Set i biografen
At rejse er at leve. Og leve, det skal de unge, når de tager på ferie på de græske øer. Ungdommen er fyldt med fest, frihed og kærlighed. Men når én midaldrende, lokal mand vil have del i den glæde, så bliver komedien på den lille ø hurtigt til en ubehagelig, effektiv thriller.
Ind på Kostis’ klinik træder Anna og hendes venner. Ikke overraskende får Kostis et godt øje til den unge pige. Og til Anna og vennernes liv. De er unge. De fester, elsker og tager på stranden. De inviterer Kostis med. Det er stadig sjovt. Men nu er det mere tragikomisk. Kostis tager på stranden for at få Anna til at se ham. Han køber dem ind på diskoteker og giver dem øl. De virker på overfladen flinke, men udnyttelsen af ham er tydelig. Det er pinligt. På den der “Klovn”-agtige måde. Som når Casper og Frank leger studenter. De ser ikke det pinlige i legen med ungdommen, men det gør jeg. Præcis ligesom med Kostis.
Den retning, som”Suntan” bevæger sig i, havde jeg ikke set komme. Glæden og komikken på ferieøen er blevet til “One Hour Photo”. Den charmerende mand bliver mere og mere ubehagelig. Fascinationen er blevet til en forfærdelig besættelse. Nu sidder jeg ikke længere og griner af Kostis’ ynkelige forsøg på at smage ungdommen igen. Jeg ser hans øjne, der stirrer tomt efter Anna. Nu er “Suntan” er uhyggelig, spændende thriller. Åh nej, hvad kan han nu finde på?!
“Suntan” var et chok. At historien om den kære, lille Kostis skulle udvikle sig sådan, så jeg ikke komme. Den er samtidig også et uhyggeligt, satirisk indblik. Hvad er det værste scenarie, når turisterne udnytter de lokale på en ferieø? Hvad er det, der kan ske, når en midaldrende mand bare vil være ung igen? Det giver “Suntan” svar på. På én rejse blev komedien til en thriller, solskin blev til gråvejr. Hvis jeg vil leve, så genovervejer jeg altså lige rejsen til det græske ø-hav.
Kommentarer til anmeldelsen? Giv din egen mening til kende i diskussionsforummet