Surrogates

InstruktionJonathan Mostow

MedvirkendeBruce Willis, Radha Mitchell, Rosamund Pike, Boris Kodjoe, James Francis Ginty, James Cromwell, Ving Rhames, Jack Noseworthy, Devin Ratray, Michael Cudlitz, Jeffrey De Serrano, Helena Mattsson, Michael Phillip, Danny F Smith, Brian A. Parrish

Længde104 min

GenreSci-Fi, Action, Thriller

I biografen09/10/2009

Surrogates

2 6
Verden pr. stedfortræder

En af de spændende ting ved science fiction er, at man på den ene side får muligheden for at lege med tanken om “hvad nu hvis…?”, mens man samtidig indirekte kan debattere problemstillingerne, der er gældende i det samfund, vi lever i netop nu.

De to ting er netop også udgangspunktet for “Surrogates”, hvori de noget nær ultimative avatars er blevet udviklet. Her kan man anskaffe sig en såkaldt surrogat, der er en stærkere, mere udholdende og hurtigere krop, der udformes præcis efter ejerens ønske. Ejeren lægger sig blot derhjemme på briksen, mens hans alter ego tager ud i verden og dermed eliminerer enhver risiko for ulykke og mord.

Det er i hvert fald udgangspunktet for historien, hvor 98 % af klodens befolkning nu anvender disse surrogater, og verden er derfor blevet forvandlet til et sted beboet af perfekt udseende modeltyper med en lidt spøjs voksagtig fremtoning. Noget går imidlertid galt, og et mystisk mord viser sig at have dødelige konsekvenser for ejeren af surrogaten, der findes død derhjemme med hjernen smeltet ud over ledningerne. Det bliver en sag for FBI-agenten Greers, som spilles af Bruce Willis. Hans surrogat er aldersmæssigt omkring de tredive og med en stor lok blondt hår(!). Hjemme på sofaen ligger den virkelige Greers, og han er – ligesom den rigtige Willis – en midaldrende, skaldet herre. Greers plages af minderne om sin afdøde søn og lever nu i et distanceret forhold med en hustru, som han kun oplever i kunstig form.

I den nye virkelighed er kriminaliteten ekstrem lav, hvilket nok er meget heldigt, for det kan næppe være let at efterforske en sag, når samtlige involverede kan udgive sig for at være lige den, de ønsker. Den hotte blondine, man snaver med til festen, kan meget vel vise sig at være en fedladen, svedig fyr. Dermed ligner verden til forveksling de utallige internetfora, hvor folk opdigter falske identiteter i massevis. Konsekvensen af at leve sit liv gennem stedfortræder tages under behandling i filmen, men hvad, der unægtelig er en interessant præmis, svigtes beklageligvis af en film, der udvikler sig gradvist mere formularisk og ordinært, efterhånden som handlingen skrider frem.

“Surrogates” er instrueret af Jonathan Mostow, der tidligere bl.a. har stået bag “Terminator 3: Rise of the Machines”. Den film demonstrerede ikke ligefrem et stor flair for personinstruktion, og den samme svaghed viser sig i “Surrogates”. Hvad, der burde være filmens følelsesmæssige kerne – forholdet mellem Greer og hans kone – bliver i stedet til et flad sidehistorie, der aldrig bliver blot det mindst bevægende. Mostow lader i stedet til at have lagt al energien på at få den lip gloss-agtige verden til at fremstå tilpas kunstig, men rigtig foruroligende kommer den aldrig til at virke.

Den grundlæggende ide bag “Surrogates” er interessant, og i bedre hænder kunne den meget vel være blevet en rigtig god film. Willis lægger upåklagelig karisma i hovedrollen – at han er halvgammel og skaldet, gør ham ikke mindre sej – men som så ofte før så er han bedre end den film, han er med i. På trods af at “Surrogates” er flot filmet og har et par hæderlige actionsekvenser, så efterlader den mest af alt et indtryk af spildte kræfter. Ikke ulig filmens surrogater så er der gemt noget spændende inde i fortællingen, men det er alt sammen dækket af et uigennemtrængeligt lag af højpoleret plastik.

I en ikke så fjern fremtid forlader mennesker kun sjældent sikkerheden i deres eget hjem, men sender i stedet robotiserede kloner ud – sexede, fysisk perfekte mekaniske gengivelser af dem selv. Det er ellers en perfekt verden, hvor kriminalitet, smerte, frygt og konsekvenser ikke længere eksisterer. Men da det første mord i årevis ryster det utopiske samfund, opdager FBI-agent Greer en omfattende sammensværgelse bag hele surrogatsystemet. Nu må han se stort på sin egen sikkerhed, afbryde kontakten til sin egen surrogat og sætte livet på spil for at opklare mysteriet, inden han selv bliver det næste offer…