Table 19
Udgivet 21. jun 2017 | Af: Morten Vejlgaard Just | Set i biografen
Hvem er din bedste ven? Sikkert den, der sidder ved siden af dig, når bordplanen skal lægges til din næste fest. Og den ven, der ikke rigtig er din ven mere? Ja, den ven sidder ved den anden ende af bordet. Fester er nemlig også social rangering. Det må Anna Kendrick indse i rollen som tidligere bedste veninde til bruden. Hun er placeret ved bord 19. Ud af 19! Langt fra brudeparret – tæt ved toilettet. Det er nok også der, at “Table 19” hører til.
Og facader er der som bekendt nok af til bryllupper med jakkesæt, taler og højt stablede kager. “Table 19” er sådan en film, der gerne vil gøre op med småborgerlige facader. Den vil være frigjort på den der quirky facon, hvor der konstant spilles inderlighed frem fra en indie-akustisk guitar. Den slags er efterhånden blevet en Hollywood-kold formel, som Fox og alle de andre store skjuler i Indiewood-selskaber a la Searchlight, hvor man er lige så indie som et par Converse og en laptop fra Apple.
Men det er der en kur for. Et fælles øjeblik på lokum efterfølges af en pibe fjolletobak og skift til hverdagstøj. De gør oprør imod normerne. Imod brylluppet. Inden de løber arrangeret tilfældigt ud i det fri til en inderlig guitar-melodi. Det er sådan, at Hollywood laver indie, som vel ikke har været frisk siden, at Michael Cera var ny i den by.
Idéen til den her bordplan er stadig god. Jeg har været til det bryllup, hvor singlerne sad ved det ene bord, familien ved det andet, vennerne ved et tredje og ‘de andre’ nærmest toilettet. Det er ikke Tinder, der har opfundet ratings af andre mennesker. Det har vi altid gjort. Ligesom med film. I den sammenhæng sidder “Table 19” korrekt placeret lige omkring bord 19.
Kommentarer til anmeldelsen? Giv din egen mening til kende i diskussionsforummet