Giver, The
Udgivet 14. apr 2015 | Af: Anders Brendstrup | Set i biografen
Vi vælter os i de her år i dystopiske fremtidsbilleder baseret på romaner. Verdens dårlige tilstand er ved at gå op for os, men det er, som om vi foretrækker at se, hvad der sker efter syndfloden/atomkrigen/pandemien i stedet for at tage fat på problemerne nu. Selv om forlægget bag “The Giver” er ældre end både “The Hunger Games” og “Divergent”-serierne føles dens grundidé som en gentaget manøvre, der er ved at blive ret forudsigelig.
Den originale idé i “The Giver” er, at minderne fra vores tid, fra før de ældste murede menneskeheden inde i en beskyttende kapsel, skal overleveres af én person. Én person får lov til at huske grusomhed og godhed, krig og kærlighed, sorg og glæde. For selv ikke farver findes i fremtiden, hvor alle er konstant dopede på en slags antidepressiva, der tager toppen og bunden af enhver følelse. “The Giver” er således meget af tiden holdt i gråtoner, der giver mening som understregning af ensartetheden, men også fjerner meget af fascinationskraften. Det er et kedeligt sted, men behøver det være kedeligt at se på?
Så er fanbasen sikret, og alle os andre kan så undre os over, at producent Harvey Weinstein og Bridges har kastet penge og kræfter i så gumpetungt et manuskript. Jeg har ikke læst Lois Lowrys bog, men imellem lommefilosofisk voice-over, kalkering af Orwellsk new speak og en total mangel på involverende konflikter har jeg svært ved at se, hvad de har set. Både før og efter den filmiske bearbejdning. Måske har jeg bare ikke en ’receivers' blik for verdens sande sammenhæng. Men jeg kedede mig under etableringen af intrigen og følte sjældent noget for dens løsning.
Det er givet, at vi altid vil prøve at spå om fremtiden. Og selv om vi ingen anelse har om den, lader fiktionens bud til at hælde meget i samme retning. Noget med at tage nutidige forhold og dreje dem mod ekstremerne. De magtfulde bliver despoter, de uvidende tåber i befolkningen bliver manipuleret til at slå ihjel som en dagligdags ting osv. “The Giver” kører samme vej, men der er intet i den, der chokerer eller undrer. Jeg kan ikke spå, men om 200 år er den her film ikke noget, nogen kan huske, eller noget, nogen vil forsøge at glemme.
Kommentarer til anmeldelsen? Giv din egen mening til kende i diskussionsforummet