Thirst
Udgivet 14. jul 2010 | Af: Morten Vejlgaard Just | Set i biografen
En vampyrfilm af “Oldboy”-instruktøren Chan-wook Park lyder i sandhed blodigt. Det er det også. For i modsætning til den nypuritanske “Twilight”-saga så på det nærmeste svømmer den koreanske Cannes-prisvinder “Thirst” i blodtørst og kødelig lyst. Men forvent dermed ikke noget trofast genreridt. Virtuosen Park har vanen tro skabt sit helt eget unikt særegne univers, der end ikke på den blodige overflade vil nøjes med at være en almindelig vampyrfilm.
Efter sin hævn-trilogi med “Oldboy” som det filmiske fyrtårn har Chan-wook Park nu med “Thirst” flyttet sit fokus fra hævn- til blodtørst. Her skeles imidlertid ikke meget til Bram Stokers klassiske “Dracula”, men i stedet lånes og leges der lifligt med adskillige genre- og stilarter, som det tidligere er set praktiseret i f.eks. Tomas Alfredsons “Lad den rette komme ind”. Uden sammenligning i øvrigt. For i Parks outrerede miks er de kendte vampyrtemaer om gejstlig afholdenhed vs. verdslig syndig lyst krydret med træk fra film noir og galgensort humor, hvilket tilsammen giver en lidt ubestemmelig smag. Men smager, det gør den. Kraftigt og uimodståeligt.
Konstant formår fotograf Chung at skabe uventet dybde og spektakulære billedvinklinger i en fortælling der ganske hurtigt forlader det absurde stadie for at omfavne det vanvittige, hvilket ender op i det poetisk rørende. Man kan anfægte “Thirst” for dens genremangfoldighed eller forfægte den for netop det samme. I en sekvens bides vi i lattermusklen, når Sang-hyun dræner komaofre for blod ned i sin drikkedunk – han vil jo så nødigt dræbe, den gode præst – for i det næste at blive overvældet af dampende erotik af en forførende femme fatale, der dejligt provokerende er filmens mest lystfyldte væsen.
Blod, erotik og morbid humor. Hvad kan man så ønske sig mere af en film, hvor eneste anke er en tomgangspræget midte, der uproblematisk kunne have været kortet ned. “Thirst” er en velorkestreret omgang blodig billedmagi, der med sin absurde anderledeshed er en fornem propaganda for filmmediet, og som med al tydelighed viser, at den koreansk kringlede hjerne langt fra har fået sin filmtørst slukket endnu.
Kommentarer til anmeldelsen? Giv din egen mening til kende i diskussionsforummet