Three Billboards Outside Ebbing, Missouri
Udgivet 10. jan 2018 | Af: Morten Vejlgaard Just | Set i biografen
Hun er vred. Og det har “Fargo”-furien Frances McDormand også god ret til at være ude i et hillbilly-øde Missouri. Datteren blev voldtaget til døde. Det er syv måneder siden. Ingen anholdelser, ingen spor, intet håb. Hvorfor gør politiet ikke noget? Den vrede mor tager sagen i egen hånd. Hun starter en shitstorm imod politiet på tre reklameskilte uden for Ebbing, Missouri. Det begynder med vrede, men jeg gik fra “In Bruges”-instruktør Martin McDonaghs sorgbearbejdelse opløftet – fuld af håb.
Det gør hun med tre gamle reklameskilte, der ikke har været i brug siden 1986, hvor de reklamerede for babybleer på en øde landevej. Nu reklamerer de for datterens død – og politiets manglende handling. Det er begyndelsen på en slags gammeldags shitstorm – helt uden Facebook. Det er lige så simpelt som i debuten i Belgien. Og lige så nuanceret. Sjov og sørgelig. For selv om jeg forstår vreden, så sympatiserer jeg ikke med den, når hun optrapper konflikten ved at hælde molotov-cocktails efter politiet. Så simpelt er det nemlig ikke i Ebbing, Missouri.
For selv om Martin McDonagh igen sætter sin præst uden for døren – ja, han plejer faktisk at skyde ham – så indtager den kristne kamp om ret og uret, sorg og soning stadig en central plads i “Three Billboards”. McDonagh behøver bare ikke en præst til den kamp – han er selv ypperstepræst for sine fiktive disciple denne gang i et Missouri, der er et spejl af det store USA. Her bor homoer og homofober. Sorte og racister. Ofre og voldtægtsmænd. Endda en dværg. Og en dejligt vred kvinde, der har fået nok af tingenes tilstand.
Jeg forstår nemlig godt kvindens lyst til at skyde datterens drabsmand. Men jeg håber ikke, hun gør det. Det skaber bare mere vrede. Hvilket er pointen hos den her slags moralske Tarantino-instruktør. Det er sådan, jeg nu ser Martin McDonagh. Og det giver mig håb.
Kommentarer til anmeldelsen? Giv din egen mening til kende i diskussionsforummet