Våbensmuglingen
Udgivet 2. jun 2014 | Af: Morten Vejlgaard Just | Set i biografen
Du genkender ham sikkert. Denne gennemsnitsklejne mand med to hinkesten sat for sine skelende øjne, der nærmest skriger: ”Jeg vil ikke sendes til Indien, jeg vil ikke i fængsel!” I årevis har han været særlig gæst i den tv-serie, de kalder TV Avisen, hvor han retsmøde efter retsmøde har bedyret, at han ikke vil udleveres til Indien – han frygter tortur. Niels Holck er navnet, men hvem er han egentlig, og hvorfor skal han i fængsel?
Men noget gik galt. Siden da har Niels Holck ageret kastebold i det danske retssystem. Det er det mindst interessante ved filmen. Dem, der har fulgt de seneste års afsnit af TV Avisen, ved alligevel, hvordan den del af dokudramaet ender. Interessen knytter sig til undersøgelsen af et menneske, der ideologisk og psykologisk er i familie med Blekingegadebanden og Rote Armee Fraktion. Et menneske med det, der kaldes supermoral, hvilket betyder, at man føler sig moralsk hævet over andre i den forstand, at man selv må, kan og skal definere, hvad der er rigtigt og forkert.
I stedet bliver den opvågnede, hvide antiimperialist uforståeligt ukritisk rygklappet så hårdt filmen igennem, at han må have et blåt mærke på ryggen, hvor der står ‘offer’. Niels Holck læser godnathistorier for ungerne, Niels Holck taler identifikationsstærkt med konen om retssagen, Niels Holck leger farmand i sneen, og endelig tuder Niels Holck ud i telefonen hos mor, da det ser torturværst ud til effektfulde toner fra et kirkeorgel. Niels Holck er en guttermand. Stop! Vent! Niels Holck er jo også en forbryder. Selvfølgelig skal han ikke udleveres til tortur, men han er stadig en kriminel, som ikke fortryder et eneste smuglervåben. Det er Andreas Koefoed, der enten er en dårlig journalist eller en dygtig propagandist, ligeglad med.
I mangel på kritisk lyst og reel retssagsspænding fylder filmen tiden ud med en underlig afstikker til Holcks uheldige våbensmugler-mellemmand, Peter Bleach, der led den skæbne, som Holck frygter. Den del af filmen udvikler sig til en konspiratorisk omgang “Sporløs”, hvor ‘systemet’ anklages for at være dem, der i virkeligheden er historiens bad guys. De svar blafrer. Filmens største skurk er i stedet instruktør Koefoed. Hvorfor spurgte du ikke?
Kommentarer til anmeldelsen? Giv din egen mening til kende i diskussionsforummet