Vådområder
Udgivet 9. apr 2014 | Af: paideia | Set i biografen






De fleste har været igennem en periode, hvor der skal gøres oprør imod samfundets normer, hvor alt, hvad der lugter af modkultur, er grænseløst fascinerende, og ingen over 20 år fatter noget som helst. De fleste vokser dog også fra det igen. Hvorvidt Charlotte Roche, der har skrevet romanforlægget til “Vådområder”, hænger fast i den rebelske attitude fra teenageårene, eller om bogen snarere er et kynisk forsøg på at få succes på bølgen af seksuelt eksplicit litteratur, er op til debat. Men det er ikke til debat, at instruktøren af “Vådområder” vil forarge.

Er du provokeret? Har du mistet appetitten? Får du lyst til at skrive et vredt læserbrev til Politiken? I så fald vil instruktøren sikkert glæde sig. Det lader til at være en af hans store ambitioner med filmen. Personligt fandt jeg det hamrende studentikost og jævnt hen kedeligt. Det er også påfaldende, at mens vi ser kropsvæsker flyde som sjældent før og folk tale om infektioner, udflåd, sperm og personlige perversioner i en uendelighed, så er kameraet forbløffende bornert, når det kommer til sagen. Vi ser overlægen få pus sprøjtet op i ansigtet, da han punkterer en byld (og åh, hvor er det dog grinagtigt… Ikke? Eller måske nej), men der klippes væk fra hendes operation og fra sexscenerne.

I det mindste er filmen smuk at se på. Når filmens svælgen i det ulækre trods alt har en effekt, skyldes det ikke mindst de superskarpe, farvemættede billeder. Filmens brug af kraftige farver i flashbackscenerne som kontrast til det hvide hospitalsmiljø fungerer. Det kræver noget at gøre det ulækre så betagende. Desværre bliver filmen ved med at smide sådanne scener efter publikum, så det til sidst mister enhver effekt og bliver tomt og kedeligt.







“Vådområder” er simpelthen alt for forelsket i sit provo-image og bruger alt for meget energi på at prøve at forage det bedre borgerskab (som utvivlsomt aldrig vil se filmen alligevel). Ansvaret herfor ligger tungt på instruktørens skuldre. Det er, som om han har fortabt sig i alle sidehistorierne og glemt den centrale. Han kan heller ikke undskylde sig med, at han bare er trofast mod bogen, for det er et bevidst valg at fokusere så meget på det visuelt frastødende. Resultatet er i sidste ende en film, der er mere enerverende end egentligt provokerende.
Kommentarer til anmeldelsen? Giv din egen mening til kende i diskussionsforummet