Værelse 304
Udgivet 20. okt 2011 | Af: Benway | Set i biografen
Dansk film får tit og ofte på puklen for vedvarende at producere præcis den samme slags film om og om igen og at sidde fast i en rutine, hvor filmene uundgåeligt enten er folkekomedier eller parforholds-film med et socialt anslag. Der eksperimenteres ganske vist i ny og næ, men eftersom sådan nytænkning sjældent belønnes ved billetlugerne, er det unægteligt meget tillokkende for filmselskaberne at fortsætte i den samme sikre rille.
Hovedfortællingen følger Kasper og Nina (Mikael Birkkjær og Stine Stengade), som har en udenomsægteskabelig affære med hinanden. Han er chef for hotellet og hun for receptionen, og begge jobs må være meget lette, for det lader aldrig til, at de har nogen arbejdsopgaver af betydning, og de får blot tiden til at gå med at vandre op og ned ad gangene i velklædt dress. Intet under, at de har en affære – de må være ved at gå til af kedsomhed.
Det samme gør sig gældende for et albansk flygtninge-ægtepar, der arbejder på hotellet, men som får rippet op i en traumatisk fortid, da en mystisk gæst ankommer, hvilket vækker stærke minder og hævnlyst. Atter er man fuld af iver efter at følge den historie, men også her fiser trykket for hurtig ud af spændingskedlen, og figurerne bliver forløst, inden deres fortælling knap nok er begyndt.
“Værelse 304” er spillefilmdebuten for Birgitte Stærmose, der ellers ikke ligefrem er helt uprøvet i filmbranchen og tidligere har stået bag adskillige kortfilm. Hun har et godt tag i selve filmens tone og giver den sit eget udtryk, men til gengæld savner man nogle flere visuelle lækkerier og seværdige kompositioner. Lidt for ofte drukner det hele i højt placerede nærbilleder, der giver filmen en noget tam tv-serie-fremtoning.
Filmens allerstørste problem er dog uden tvivl, at den centrerer sig om Mikael Birkkjær og Stine Stengades affære, der ellers er den mest uinteressante del af historien, og som mest af alt føles som tiloversblevet vraggods fra hundrede af andre film. Det kvæler effektivt ambitionerne om at skille sig ud, og i stedet drukner det hele i endnu en omgang dansk ægteskabsdrama. Der er ingen tvivl om, at der er rigeligt af historier gemt bag hotellets vægge, men man sidder alligevel tilbage med fornemmelsen af, at det er det forkerte hotelværelse, kameraet har kig på.
Kommentarer til anmeldelsen? Giv din egen mening til kende i diskussionsforummet