Vandringsmanden
Udgivet 11. jun 2008 | Af: The Insider | Set på DVD
Optagelserne fandt sted i forurenede områder i Sovjetunionen tæt på kraftværker og kemikaliedepoter, hvorfor folkene foran og bag kameraet hyppigt blev syge. Tarkovsky og skuespilleren Anatoli Solonitsyn, der begge døde af kræft, fik angiveligt sygdommen under optagelserne. Højlydte skænderier mellem især instruktøren og fotografen Goergy Rerberg gjorde arbejdsdagene lange. Et jordskælv flyttede produktionen til Estland, og Tarkovsky fik to hjerteanfald undervejs. Og efter at filmholdet endelig havde færdiggjort projektet, måtte de optage hele filmen om igen takket være en forfærdelig brøler hos et laboratorium, der ulykkeligvis ødelagde celluloiden.
Tarkovsky har frasorteret de fleste science-fiction-elementer fra brødrene Arkadi og Boris Strugatskys romanforlæg, der jævnligt nævner rumvæsner og ejendommelige genstande, som trodser fysikkens love. I stedet fokuserer Tarkovsky på historiens centrale konflikt mellem tro og videnskab, og han lader det forblive et mysterium, nøjagtig hvad der er sket i det gådefulde område kendt som Zonen, hvor det førnævnte lokale befinder sig. Er Zonen og lokalet monstro skabt af rumvæsner eller en nedfalden meteorit? Zonen er i hvert fald afspærret og tabu, men såkaldte vandringsmænd sætter liv og lemmer på spil og guider betalende borgere derind. En af disse vandringsmænd drager sammen med en populær forfatter og en forsker ind i Zonen, hvor mændenes respektive overbevisninger og mod sættes på en gevaldig prøve.
Filmens lange, dvælende skud er fornemt iscenesat og understøttes af mageløse lydeffekter. Lydeffekter, der pirrer underbevidstheden og overbeviser os om Zonens farefulde karakter således, at når vandringsmanden peger på en tilsyneladende normal græsmark og meddeler, at døden følger, hvis man træder forkert, så tror man fuldt og fast på advarslen. Den enestående æstetik får også filmen til at fungere fortrinligt som både eksistentielt drama og nervepirrende thriller.
Selv næsten 30 år efter dens biografpremiere er Andrei Tarkovskys “Vandringsmanden” en overrumplende film, hvis forbløffende æstetik er helt på højde med det ambitiøse manuskript, der bugner af fremragende ideer. Filmen ser godt ud på dvd og lyder endnu bedre, og discen indeholder også et par korte, men interessante interviews med flere af produktionens bagmænd. Et must for alle tilhængere af udfordrende og tankevækkende filmkunst.
Kommentarer til anmeldelsen? Giv din egen mening til kende i diskussionsforummet