The Walk
Udgivet 1. okt 2015 | Af: Morten Vejlgaard Just | Set i biografen
Der er langt ned. 412 meter. Jeg balancerer på en line spændt ud imellem det, der en gang var kendt som World Trade Centers tvillingetårne i New York. Det er højdeskrækkeligt. Og imponerende brug af 3D. “The Walk” er effektfilm, når det giver bedst mening.
Det er her, at “The Walk” udmærker sig. Også i forhold til “Man on Wire”. Og så rammer den en lignende rørt storhed, da den gale franskmands heist-kup lykkes. Det er smukt. Og jeg er ikke helt sikker på hvorfor. For som i den aktuelle “Everest”, hvor et hold for-sjov-bjergbestiger vil til tops, bare fordi de kan, så er der heller ikke noget fornuftsformål med Petits dans imellem tårnene. Men til forskel fra bjergbestigerne så gør gøglersjælen fra Paris det ikke (kun) for sin egen skyld. Han gør det for publikum. Og for kunsten. Han vil give verden noget, den aldrig har set før. Det lykkes han med. Det gør Petits bedrift stor og smuk at forvandle verdens største symbol for kontor og kapital til et helt andet K. For en dag blev World Trade Center forvandlet til kunst.
Her stopper Hollywood ikke. Det hele er gjort lidt mere dramatisk. Heist-turen ind og op i tårnet og kampen med at få spændt linen ud er tilsat en del mere politi og hjælpere med højdeskræk end i “Man on Wire”. På samme måde er Marsh’ beskrivelse af et hold ændret. I “Man on Wire” får holdet Petit op på linen, hvorefter sammenholdet brød sammen, fordi linedanseren havde oplevet noget, de andre ikke havde. I “The Walk” er der mere pænt parforhold imellem Petit og drømmepigen Annie og mere amerikanske ener, der forfølger sin drøm. Dog med hjælp, men ikke som en del af et hold. Det er amerikansk i bedste og værste forstand.
På den måde har “The Walk” ikke forstået hele skønheden i Petits færd til toppen af de to tårne. Det smukke i sammenholdet derop, og det tragiske i det uundgåelige sammenbrud, da Petit blev en stjerne uden de andre. Derimod har “The Walk” til fulde forstået, hvad man kan få ud af en udspændt line i 412 meters højde iført en effektfuld 3D-brille. Sammen fuldender “Man on Wire” og “The Walk” Philippe Petits smukke bedrift. Skridt for skridt.
Kommentarer til anmeldelsen? Giv din egen mening til kende i diskussionsforummet