Watchmen
Anmeldelse 1 af 2
Udgivet 24. sep 2009 | Af: kaduffo | Set på Blu-Ray
Der har de senere år været en udbredt tendens – særligt i Hollywood-regi – til at finde frem til hedengangne og for længst glemte tegneserier og give dem nyt liv på det store lærred. En af de seneste, men absolut ikke mindst kendte, er Alan Moore og Dave Gibbons’ fandenivoldske “Watchmen”, der så absolut gør sig godt i en audiovisuel version.
Det, der for alvor skubber handlingen i gang, er imidlertid rovmordet på en af tegneserieheltenes egne, Komikeren – en fordrukken superhelt, hvis tid åbenbart var kommet. Rygter om en dødsliste, hvor også andre superhelte figurerer, slipper ud, og særligt den maskeklædte Rorschach agerer retfærdighedssøgende detektiv i New Yorks regnvåde gader anno 1985. Stemningen er tung og undergangstruet, og det er vist hævet over enhver tvivl, at film noir som genre har været forbillede for filmens eller for den sags skyld fortællingens bagmænd. Det er de nu også sluppet ganske hæderligt af sted med.
Ikke desto mindre må “Watchmen” være førerhunden inden for sin genre. Den rummer alt, hvad en tegneseriefilmatisering må og bør. Romantik, action, komik og drama går fint hånd i hånd, og de mange delhistorier gør det for så vidt også. Det, der i virkeligheden gør filmen adskillelig fra de fleste af sin art, er imidlertid dens vovemod og knap så karikerede udgave af superhelte, som det ellers er kutyme. Her er både plads til gode og dårlige sider, til kriminelle handlinger og sågar til en enkelt voluminøs sexscene, der i øvrigt ganske stilistisk udfoldes til tonerne af Leonard Cohens “Hallelujah”.
“Watchmen” præsenteres i et imponerende skarpt filmlook, der er blottet for enhver form for edge-enhancement, digitale forstyrrelser eller udtværinger. Også farvetemperaturen er konsekvent og indbydende, mens kontrasten er stabil og stærkt betonet. Kort sagt et eminent transfer.
Lydsiden gør sig nu heller ikke mindre godt. Det engelsksprogede Dolby Digital True HD 5.1-lydspor er kræs for øregangene, og dialogen flyder tydeligt ud uden overstyringer. Underlægningsmusikken og de tidstypiske schlagere skaber stemning imellem de utallige distinkte effektlyde og vellykkede lydpanoreringer. Smukt.
At udgivelsen kommer fordelt på to skiver, lover i virkeligheden mere, end der holdes. På den ene skive er udelukkende filmen, mens den anden indeholder ekstramaterialet. Elleve små videodagbøger sætter fokus på karaktererne, kostumerne, locations, set design, tegneserieforfatteren Dave Gibbons og forholdet til den virkelige verden. En lille viral video foregiver at være et nyhedsindslag fra en amerikansk tv-station fra 1970 om Dr. Manhattan. “Real Superheroes: Real Vigilantes” går på femogtyve minutter i rette med superheltenes moral og selvtægtsudøvelse. Et andet indslag skamroser igennem interviews og klip fra filmen på amerikansk facon tegneserien, mens en ditto ser på brugen af videnskab og fysikkens love i en film, der i bund og grund er bundet op omkring skismet mellem humanisme og naturvidenskab. Udmærket, men mere kunne der nu godt have været plads til.
I tressernes verdensorden var truslerne mangeartede. Vietnamkrigen, snigmordet på præsident Kennedy og truslen om atomkrig var alle påmindelser om farerne i den fagre nye verden. Og den del indfanger og udnytter Zack Snyder til egen fordel i “Watchmen”, der er en rejse igennem alle kroppens sanseorganer, men også igennem verdenshistorien. Audiovisuelt må filmen opnå særstatus. På fortælleplanet er indtrykket desværre ikke helt det samme. For meget baghistorie og for langt til selve handlingen forvansker det endelige resultat. Men mastodontisk er filmen nu engang stadig.
Kommentarer til anmeldelsen? Giv din egen mening til kende i diskussionsforummet