Whiplash
Udgivet 18. feb 2015 | Af: Morten Vejlgaard Just | Set i biografen
Rytme. “Whiplash” handler om rytme. Om at kunne sætte tempo. Det rigtige tempo. På jazz-trommer. Ikke. For. Langsomt. Så kommer man bagefter. Men heller ikke alt for hurtigt, hurtigt, hurtigt i et rasende, manisk tempo, der løber foran de andre. Det skal være tilpas. “Whiplash” er tilpas, men ikke med at fast tempo. Her er temposkift fra det roligt jazzede til hektiske soloer, og så er der J.K. Simmons. Han spiller det ondeste musikrøvhul, der får X Factors Thomas Blachman til at minde om Etta Cameron i “Scenen er din”.
For på Shaffer, USA’s fineste musikkonservatorium, skal du ville svede og bløde for musikken. Det lærer Andrew med det samme, da han forfremmes til den geniale/gale Fletchers bigband. Iført stram sort t-shirt og skaldet isse terroriserer J.K. Simmons som Fletcher sit band frem til succes. Slam! ”Hvorfor smed jeg lige det nodestativ efter dig?” spørger han foruroligende afklaret Andrew, der blot har trommet med i få øjeblikke. ”Du følger ikke mit tempo!” brøler Fletcher som svar på eget spørgsmål. Simmons er psykopatisk skøn som uberegnelig vendekåbe, der roser, når du er på toppen, og råber med pumpende tindinger, når tempoet ikke er perfekt.
Det er nødvendigt at bløde for sagen. For i bigbandet sidder ham, der vender noder for dig klar til at erstatte dig. Lige nu. Den fiser hurtigt ind hos Andrew, der selv kommer til tops, fordi førstetrommen har mistet sine noder. Eller blev de fjernet? Af en konkurrent? Det bliver man aldrig klogere på, men mistroen klæber til Tromme Kid. Og pointen bliver lidt som i en omvendt sportsfilm: Det er ikke på grund af holdet og kollegerne, du kommer til tops, men derimod når du solotrommer rampelyset over på dit ego frem for de andres.
Det herlige ved “Whiplash” er, at der ikke peges fingre af de to kæmpeegoer. Sådan er de bare. De gør det, der skal til. For selv om alle blev glade, når Etta Cameron igen-igen gav fem point til naboens Marie, der elskede at synge Leonard Cohens “Hallelujah” derhjemme på SingStar, så er det nu sjovere, når et rigtigt røvhul siger, hvad der er god musik, og hvad der er noget lort. “Whiplash” er god.
Kommentarer til anmeldelsen? Giv din egen mening til kende i diskussionsforummet