The Whistleblower
Udgivet 22. jun 2011 | Af: jannie dahl astrup | Set i biografen
Hvem siger, FN ikke kan være hammerspændende filmmateriale? De fleste vel. Men det til trods er det altså lykkedes den canadisk fødte ukrainer Larysa Kondracki at debutere med en solid thriller om selv samme emne. I den mere end velmenende “The Whistleblower” oprulles således en af nyere tids allerstørste skandaler i FNs historie, hvor en omfangsrig trafficking-ring i det krigshærgede Bosnien viste sig at involvere FN-ansatte – dem, der på papiret var udsendt som beskyttere og opbyggere af selv samme region.
Ved et tilfælde falder Kathryn over, hvad der viser sig at være et omfattende netværk, hvor unge, østeuropæiske piger handles til prostitution over landegrænser med assistance fra FN. Forfærdet griber hun til handling og går i flæsket på Democra såvel som FN, men møder kun en nærved uendelig mur af bureaukrati.
Hvad filmen besidder i imponerende evne til at visualisere kvindens stigmata som mindreværdig, mangler den desværre i elegant dialogveksling. Især lider filmens første 5-10 minutter under en typisk, overkonstrueret sådan, der aldrig ville finde sted i virkeligheden. Men praktisk er det, når publikum lige skal gelejdes ind til historiens kerne og have de nødvendige fakta på plads og opdateres om Kathryns ægteskabelige knas. Men al begyndelse er jo, som man ved, svær, og jeg er yderst fortrøstningsfuld, hvad angår Kondracki og medforfatterinden Eilis Kirwas fremtidige virke.
Birollerne i “The Whistleblower” er i øvrigt alle fint, fint besat af gode kræfter. Blandt andet finder vi vor egen Nikolaj Lie Kaas, der inden efterårets store karriereprøve i “Dirch” spiller en ægteskabstræt, sexet, hollandsk FN-udsending, som Weisz selvsagt falder pladask for. Trutmunden Monica Bellucci er overraskende kølig og ganske ond som lårkort overbureaukrat, mens legenden Vanessa Redgrave bidrager med både klasse og humanisme i en fin præstation som gammel rotte ud i lobbyismens kringelkroge.
Trods tilgivelige begyndervanskeligheder og tommetyk indignation leverer “The Whistleblower” varen med en elementært spændende historie, et raffineret visuelt sprog og ikke mindst en pokkers god Rachel Weisz i den bærende hovedrolle.
Kommentarer til anmeldelsen? Giv din egen mening til kende i diskussionsforummet