Forfulgt af eks'erne

InstruktionMark Waters

MedvirkendeMatthew McConaughey, Jennifer Garner, Michael Douglas, Emma Stone, Breckin Meyer, Lacey Chabert, Robert Forster, Anne Archer, Daniel Sunjata, Noureen DeWulf, Rachel Boston, Camille Guaty, Amanda Walsh, Emily Foxler, Catherine Haena Kim

Længde100 min

GenreKomedie, Romantik

I biografen29/05/2009

X-kærester

1 6
Et scoreeventyr

Allerede inden den digitale genfortælling af Charles Dickins’ “Et juleeventyr” med Jim Carrey som en hjerteløs Motion Capture-animeret Scrooge har haft premiere, er den selvsamme fortælling her brugt i “X-kærester”, hvori en ligeså kold skørtejæger besøges af tre spøgelser, der skal forandre ham til det bedre.

Trussetyven er i dette tilfælde Connor Mead, spillet af Matthew McConaughey, der lever det glamourøse liv som ombejlet fotograf, selvom hans arbejde ikke synes at bestå af andet end at dukke op på et klargjort sæt og trykke på udløseren. Hvor længe, mon der går, før hans chefer opdager, at en veltrænet abe kunne udføre det samme arbejde?

Takket være sit job vælter Connor Mead sig dagen lang i silikoneudstyrede modeller, men da hans bror skal giftes, tager han til Mead-familiens store landsted, hvor brylluppet skal foregå. Inden længe har den inkarnerede ungkarl spoleret idyllen og hjemsøges derfor af ånden fra sin afdøde onkel Wayne – spillet af Michael Douglas – der var lidt af en Hugh Hefner-type, men som ikke desto mindre vil have Connor til at vende det syndige liv ryggen.

Til trods for at fortællingen om den løsslupne slubbert af en playboy, der skal omvendes for blive et bedre menneske, er lidt af en gammel traver, så irriterer “X-kærester” dog hurtigt ved at have et så dumt svin som hovedperson. Det er ikke hans type i sig selv, det er galt med – Jude Law jagtede også kvinder på stribe i “Alfie”, men man holdt af ham alligevel – men Mead er så selvcentreret og ufølsom, at det er meget vanskeligt at føle andet end afsky for ham. Som en slags undskyldning for hans adfærd viser det sig, at han som ung fik sit hjerte knust, hvilket dog ikke ligefrem er en overvældende god bortforklaring. Findes der overhovedet nogen, der ikke fik deres hjerte knust på et tidspunkt i de unge år?

Scoringer er i hvert fald ikke noget problem for Connor, om end han aldrig lader til rent faktisk at forføre nogen. Han beder dem blot direkte om sex, hvilket de kun er alt for villige til. Det hjælper utvivlsomt, hvis man er en celeber fotograf og ser ud som Matthew McConaughey, men det er nu alligevel en lidt trist tanke, at der findes så mange kvinder, der åbenbart er til fals for så lidt. Selv scorekarlene fra “Wedding Crashers” gjorde da en vis indsats.

Af en romantisk komedie at være kniber det med at være nogen af delene i denne film, hvor McConaughey leverer en af sine rutinepræstationer så uengageret, at det nærmer sig det selvparodiske. Komiske genfortællinger af “Et juleeventyr” har ellers virket før – bl.a. i “Scrooged” med Bill Murray – men her falder det hele til jorden i en ucharmerende, humorforladt pærevælling, hvori det komiske lavpunkt skrabes, da det på magisk vis regner med kondomer.

Det er trist at overvære, ikke mindst fordi instruktøren Mark Waters tidligere har stået bag den fornøjelige “Just Like Heaven”, men han har desværre begået en fejlvurdering af rang ved at påtage sig dette miserable manuskript, som ikke engang Michael Douglas’ tilstedeværelse kan afhjælpe. Det er vist meget godt det samme, at Charles Dickens er død for længst, for så slipper han i det mindste for at se, hvad der er blevet gjort ved hans historie i denne sørgelige undskyldning for en film.

Stjernefotografen Connor Mead er en notorisk skørtejæger og kronisk ungkarl, og han har dumpet talrige kvinder. Connors bror Paul er mere den romantiske type, og han skal snart giftes. Connor skal være forlover, men han ødelægger den festlige stemning med sine hånende udtalelser om kærlighed og romantik. Det hjælper heller ikke, at brudepigen viser sig at være en af Connors vragede piger, ungdomskæresten Jenny. Connor er på vej til at ødelægge hele brylluppet, men så får han besøg af spøgelset af sin afdøde Onkel Wayne – manden, som Connor har modelleret sin livsstil efter. Onkel Wayne har en vigtig besked, og den bliver leveret i form af spøgelserne af Connors dumpede kærester – fra fortiden, nutiden og fremtiden – og de tager ham med på en morsom og afslørende rejse gennem et helt liv med kuldsejlede kærlighedsforhold.