I går var der biografpremiere på science fiction-actionbraget “RoboCop”. José Padilhas blockbuster-kandidat er et såkaldt remake – en genindspilning. Nogle vil måske snarere mene, at der er tale om et reboot eller en nyfortolkning, men i alle tre tilfælde er udgangspunktet cirka det samme: Man laver en ny film med rødder i et ældre værk. I dette tilfælde Paul Verhoevens “RoboCop” fra 1987.
Remakes er fuldt forståeligt blevet en forhadt tendens, fordi de vellykkede genindspilninger kan tælles på få fingre, mens man kan udfylde adskillige leksika med filmhistoriens rærlige remakes. Og hvorfor dælen genindspiller Hollywood hovedsageligt gode film? Der er så mange dårlige og middelmådige film derude, der rummer et stort, uudnyttet potentiale, og som skråler efter et remake i langt højere grad end pragtværker som “RoboCop”.
Men på trods af alle ovenstående ankepunkter vil jeg alligevel forsvare remake-tendensen. Jeg er tilmed glad for den. Argumenterne kommer lige straks, men først og fremmest er det værd at bemærke, at genindspilninger ikke er en rent amerikansk dille, selvom mange mener, at tendensen cementerer netop Hollywoods kreative konkurs. Østrigske Michael Haneke, en af Cannes-filmfestivalens darlings, genindspillede sin egen thriller, “Funny Games”, på engelsk for at nå ud til et større publikum, og sidste år udkom et dansk remake: “Skytten”.
Derudover er genindspilning en oldgammel skik. I musikkens verden har talløse kunstnere – lige fra inkompetente amatører til kongelige koryfæer – indspillet cover-udgaver af andres numre. Og ligesom på filmfronten findes der desværre mere skrammel end guld, men hvor svagere havde musikkens verden ikke været foruden Jimi Hendrix’ “All Along the Watchtower” (som Bob Dylan endda foretrak over sin originaludgave), The Beatles’ “Twist and Shout” og Johnny Cashs “Hurt”?
Men remake-praksissen har faktisk flere århundreder på bagen. Klassiske kompositioner er blevet indspillet utallige gange på talløse forskellige måder. Et tidløst værk som Vivaldis “De fire årstider” blev generelt fremført af store, fyldige symfoniorkestre helt op til 1980’erne, indtil man fandt ud af en mere autoritativ spillefacon, som svarede til datidens barokorkestre – med betydeligt færre musikere og andre instrumenter i spil. Legendariske komponister som Mahler og Ravel har nyfortolket værker af kolossale kollegaer som Beethoven og Mussorgsky.
Jeg siger først og fremmest dette for at understrege, at remake-tendensen hverken er ny, faretruende eller unaturlig, og ofte styrker nyfortolkningerne kun ens beundring for det oprindelige skelet – enten ved at fremhæve dets velkendte forcer eller hidtil ukendte, fascinerende arealer i den oprindelige byggeplan.
Tag bare den nye “RoboCop” – den er måske ikke en triumf, men den gør det, ethvert remake bør gøre: hopper i en ny retning via et i forvejen solidt springbræt. Den vidunderlige grundidé er der stadig – en døende mand fusioneres med maskindele og kæmper desperat for at bevare sin menneskelighed – men formen er meget anderledes. Den er mindre satirisk og kløgtig, men til gengæld mere emotionel end Verhoevens 27-årige klassiker. Den er respektfuld uden at være plagierende. En frisk ret med en god, genkendelig eftersmag.
Derfor værdsætter jeg remakes. Fordi de kan tilbyde et nyt, spændende perspektiv på noget, jeg allerede kender og værdsætter. Og, jovist, perler som “12 Monkeys”, “The Departed”, “The Thing” og “Heat” er sjældne, men jeg accepterer gerne skrammel som “Planet of the Apes” og “The Wicker Man” (muligvis den værste film, jeg nogensinde har set), når man indimellem er så heldig at træffe et mesterværk som “Heat”. Og selv hvis remaket viser sig at være noget bras, så ophører originalen jo ikke med at eksistere…
I min optik er prequels et markant værre koncept. Film, der foregår før andre film, men som hovedsageligt fortæller historier, man allerede har fået fortalt eller gættet sig til, eller som udvander slægtningenes mystik og derved svækker dem. Hannibal Lecter og Darth Vader er bare ikke lige så uhyggelige, når jeg har fået et indgående kendskab til deres gådefulde fortider. Men dét er en diskussion til en helt anden leder…
Hvad mener du?
#21 dkkev 10 år siden
http://vimeo.com/86014703
(NSFW)
Our Robocop Remake - Scene 27
se hele filmen af den crowdsourcede remake på www.OurRobocopRemake.com
#22 KEiZ 10 år siden
Men som også bliver nævnt af andre så har man et positivt forhold til originalen eller den man betragter som sin original, så er det svært ikke at peje fingre af et remake.
meeeeeen damn hvor kunne det være intressant at tageen stor mængde af de film der kunne være blevet så mget mere men floppede og gav dem det twist og den nutidige drejning/effekter der kan flytte den til ny højder og rent faktisk gøre en forskel.
Endelig ville der være færre mennesker der havde godt forhold til originalen og derfor mere positiv holdninger til projekterne..
#23 Shadow_Dude 10 år siden
Wow penis explosion overload.. Dejlig måde at starte en fredag på..
#24 Batsy 10 år siden
Dredd med Karl Urban er også et mere eksempel hvor et remake kan gøre godt for. Med mindre man kan lige Rob schneider og I AM THE LAW så er det en af de bedste remakes af en well lorte film der bliver ufrivillig komisk.
Jeg er enig med Johan, men der kommer nok flere og flere dårlige remakes fordi det er penge de er efter for det meste.
#25 Fredag 10 år siden
#26 Batsy 10 år siden
Måske var x10 lidt en overdrivelse, men kan meget bedre lide den nye og har den som en af mine favorit film.
Næ, har skam set den første den var skam vældig god. Jeg var bare meget medrivet end den her, så om jeg er ignorant og ung må du squ selv bestemme. Jeg synes bare Bale og crowe havde en bedre kemi, musikken var fantastisk og overall er det en film jeg kan se igen og igen. Den effekt havde den orginale ikke på mig, men jeg er jo bare ignorant og ung :)
#27 Dangerdog 10 år siden
#28 Fredag 10 år siden
#29 tricopulus 10 år siden
F.ex., det gamle battlestar galactica vs. det nye Battlestar galactica , altså jeg har set dem begge, og jeg fortrak den nye version, fordi der en en fantastisk forbedring ifht., den gamle version.
Det samme kan sige med de 4 batman-film, dem kunne jeg bedre lide end de nye batman-film(nolans) , men mht. spiderman der har jeg det sådan at jeg bedst kan lide de gamle ifht de nye amazing spiderman film.
så igen det kommer an på mange ting :-)
"TO BOLDLY GO WHERE NO MAN HAS GONE BEFORE..."
#30 Batsy 10 år siden
Så længe du ved at du er gammel og en gnavpot! :p
Men går udfra du mente noget mere at du synes der var meget bedre remakes end 3:10 to yuma? Som Johan nævnte 12 monkeys og the departed?
Jeg ved ikke hvordan du ligger angående det nye remake af 3:10 to yuma, men dig og Ispep plejer da være sådan enige og så nå i ikke er så for vi nydelsen af at se jeres "hate" på hinanden!