Dracula genopstår som actionhelt, Danmark får sin første dommedagsfilm, to engelske klovne tager til Italien og Charlers Dickens boller udenom. Filmz’ anmeldere har vurderet ugens premierefilm.
Dracula anno 2014 lugter mere af ”Ringenes Herre” og ”Braveheart” end Bram Stokers klassiske gotiske fortælling. Det mener Filmz’ anmelder Morten Vejlgaard Just, som savner de gode gamle dage efter at have set ”Dracula Untold”.
”Der manglede åbenbart en ny, episk fantasy-franchise, har nogen ment. Et kendt brand skulle bruges til plakaten, og op fra bowlen kom en seddel med Draculas navn på. Og navnet er næsten det eneste, som ‘Dracula Untold’ deler med Bram Stokers vampyrfortælling,” skriver han.
Læs anmeldelsen af “Dracula Untold”.
Finland og Norge har haft stor succes med det de senere år. Og nu kaster Danmark sig så over genrefilmen med ”Dannys dommedag”. Desværre formår den ikke at bryde ud af genrelænkerne og blive sin egen historie. Det mener Filmz’ anmelder Johnny Vinther Jensen.
”Der mangler det nationale særpræg, der gør en film som ‘Troldjægeren’ så interessant. Instruktøren, Martin Barnewitz, tegner desværre kun inden for stregerne, hvilket inviterer til en uheldig sammenligning med lignende film produceret på et langt større budget og med store Hollywood-navne,” skriver han.
Læs anmeldelsen af “Dannys dommedag”.
De to britiske komikere Steve Coogan og Rob Brydon er igen af sted på madtur i ”The Trip to Italy”. Nu på italiensk job. Langt væk fra første films Nordengland. Den tykke sovs er erstattet med ravioli, og det løst improviserede er mere stramt styret. Og det klæder dem, mener Filmz’ anmelder Morten Vejlgaard Just
”Filmen har ramt den helt rigtige smagssammensætning, fordi ingredienserne giver hinanden mere gensidigt modspil her fire år efter første tur,” skriver han.
Læs anmeldelsen af “The Trip to Italy”.
Ralph Fiennes’ ”Den usynlige kvinde”, den britiske skuespillers kun andens spillefilm som instruktør, fortæller historien om forfatteren Charles Dickens’ mere eller mindre hemmelige forhold til den unge, uskyldige skuespillerinde Nelly. Og dramaet er britisk som bare fanden – på både godt og ondt. Det mener Filmz’ anmelder Jannie Dahl Astrup.
”Er du pjattet med verdenslitteratur af sensationelt tilsnit fra slutningen af 1800-tallet; herunder både Charles Dickens og Wilkie Collins, er “Den usynlige kvinde” et decideret must-see. Fiennes’ forkærlighed for periodens litteratur er smittende, og når han læser op i rollen som Dickens, får man udelukkende lyst til at dykke ned i det store forfatterskab,” skriver hun.