Den usynlige kvinde
Udgivet 8. okt 2014 | Af: jannie dahl astrup | Set i biografen
Åbningsskuddet i “Den usynlige kvinde” slår tone og tema an på bedste vis. Et widescreenbillede af en engelsk strand flad som en pandekage. Havet bruser og bølger. Ikke virkelig oprørt, bare stadig skyllende og i bevægelse. Ind fra højre side af billedet bevæger en spinkel, sortklædt kvinde sig mod venstre. Sceneriet er billedskønt som et maleri, og minder mig straks om Jane Campions smukt-sensuelle nyklassiker “The Piano”. Kostumerne er tunge og snærende, og følelserne gemt godt væk inde bag korsetter og pibekraver.
Der lægges fra land i 1883. På det tidspunkt har Nelly, eller Ellen Ternan, der var hendes fulde og virkelige navn, kun mindet og en ordentlig stak litterære hovedværker som “Lille Dorrit”, “David Copperfield” og “Store forventninger” tilbage af hendes Charles. Nu underviser hun børn i drama, undgår ægtemanden og prøver for alt i verden at dække over, at hun er den selv samme, skandaløse elskerinde, der fik Dickens til at lade sig separere fra hustruen dengang i slutningen af 1850’erne. Nelly flygter og går lange ture på stranden, og her, alene med tankerne, husker hun tilbage på kærlighedsaffæren med den store forfatter. Og forpustet og med mørkelyserøde kinder vender hun tilbage. Overvældet og forlegen.
Bag kameraet står Rob Hardy, der med både opfindsom, storladen og klassisk optik vinkler scene efter scene. Kameraet synes decideret forelsket i Felicity Jones, hvis forfinede nakke, lyse krøller, slanke hals og kødfulde læber er genstand for utilsløret og konstant tilbedelse. Jones vækker minder om en ung, mindre manisk Isabelle Adjani, og hendes portræt af den introverte og forsigtige Nelly er dybt rørende.
Scoret er komponeret af Ilan Eshkeri. Og han er åbenbart manden, du opsøger, når du skal have sat musik til en draperet periodefilm med alt, hvad dertil hører. Eshkeri står også bag det vel rigeligt romantiske score til den kedelige “The Young Victoria”, mens “Den usynlige kvinde” er langt mere enkel, men også raffineret i sin musikledsagelse. Violin og cello duellerer i mol og tilsætter noget nærmest skæbnebestemt til det umulige forhold mellem Dickens og Nelly.
Er du pjattet med verdenslitteratur af sensationelt tilsnit fra slutningen af 1800-tallet; herunder både Charles Dickens og Wilkie Collins, er “Den usynlige kvinde” et decideret must-see. Fiennes’ forkærlighed for periodens litteratur er smittende, og når han læser op i rollen som Dickens, får man udelukkende lyst til at dykke ned i det store forfatterskab. Der balanceres mellem det aldeles artige og autentiske, men al det mådehold distancerer til syvende og sidst lidt for meget.
Kommentarer til anmeldelsen? Giv din egen mening til kende i diskussionsforummet