Hvem vinder de Gyldne Palmer i år?

Så kom offentliggørelsen af de film, der i år vil dyste om de prestigefyldte Gyldne Palmer ved dette års Cannes-festival, der løber af stabelen 12.-23. maj.

Blandt de udvalgte film finder man en række af de seneste udspil fra en bred vifte af internationalt anerkendte instruktører, herunder Mike Leighs “Another Year”, Alejandro González Iñárritus “Biutiful”, Abbas Kiarostamis “Certified Copy”, Doug Limans “Fair Game”, Takeshi Kitanos “Outrage”, Bertrand Taverniers “The Princess of Montpensier” og Achitpong Weerasethakuls “Uncle Boonmee Who Can Recall His Past Lives”.

Mathieu Amalric, der primært er kendt for sit skuespil i bl.a. “Dykkerklokken og sommerfuglen” og “Quantum of Solace”, deltager også i hovedkonkurrencen med sin fjerde spillefilm, “Tournée”.

Interessant er det derudover at se, at Nikita Mikhalkovs “Burnt by the Sun 2” vil være at finde i hovedkonkurrencen. Filmen er en fortsættelse til Mikhalkovs “Burnt by the Sun”, der i 1994 dystede om de Gyldne Palmer og vandt Juryens specialpris.

I kategorien Un certain regard er to gamle svende igen på spil, når Jean-Luc Godards længe ventede “Socialisme” og 101-årige Manoel de Oliveiras “The Strange Case of Angelica” begge vises frem.

Et af de helt store spørgsmål har længe været, hvorvidt Terrence Malicks seneste film “The Tree of Life” blev klar til at deltage i festivalen, og det ser efterhånden ikke ud til, at den bliver klar. Festivallederen Thierry Frémaux har dog ladet døren stå på klem for filmen, hvis Malick skulle ønske at vise den ved festivalen. Endnu er der en håndfuld pladser, der ikke er fyldt ud.

Sidste år skabte Lars von Tries “Antichrist” overskrifter på festivalen, men i år er der ikke blevet plads til nogen danske indslag.

Den fulde offentliggjorte liste af film kan ses på theauteurs.com.

Se også: Ridley Scotts “Robin Hood” åbner årets Cannes-festival.



Vis kommentarer (51)
Gravatar

#1 JannikAnd 14 år siden

Liman, Kitano og Iñárritu!? Dårligste felt i årevis. Leigh og Kiarostami er de eneste interessante i kampen om Palmerne. Men begge har vundet dem før, så det sker ikke. Hvis ikke Malick skynder sig, er Godards "Socialisme" eneste interessante indslag.
Gravatar

#2 JannikAnd 14 år siden

Liman, Kitano, Iñárritu? Svageste felt i hovedkonkurrencens i årevis. Kun Leigh og Kiarostami er iøjefaldende. Men begge har vundet Palmerne tidligere, så det sker ikke igen.

Hvis ikke Malick skynder sig(!), bliver Godards "Socialisme" umiddelbart eneste interessante indslag.
Gravatar

#3 filmz-jonasgr 14 år siden

Fint nok at de tager nogle forholsdvise ukendte instruktører med. Cannes har det jo med at finde talenter før mange andre. Så jeg vælger at se det på den positive side og regne med at blive overrasket af en eller anden.

Nå ja og så bliver det godt at se noget nyt fra Inarritu.
"I was afraid, I'd eat your brains
'Cause I'm evil"
Gravatar

#4 JannikAnd 14 år siden

Liman, Kitano, Iñárritu? Svageste felt i hovedkonkurrencens i årevis. Kun Leigh og Kiarostami er iøjefaldende. Men begge har vundet Palmerne tidligere, så det sker ikke igen.

Hvis ikke Malick skynder sig(!), bliver Godards "Socialisme" umiddelbart eneste interessante indslag.
Gravatar

#5 JannikAnd 14 år siden

Jøsses... Filmz bitcher...

#3 - Synes han er meget middelmådig. "Babel" var OK, men "Love is a Bitch" var kedelig og "21 grams" var pseudo-patetisk.
Gravatar

#6 Skeloboy 14 år siden

Synes alle tre er ganske fede.

Kiarostami haer jeg set tre film: Close-Up og The Wind Will Carry Us, og dem er jeg ikke vildt begejstret for, men Taste of Cherry er rigtig god.
Gravatar

#7 filmz-jonasgr 14 år siden

Ja jeg kan også godt lide alle tre film omend "21 Grams" er den svageste af dem. "Babel" synes jeg var fremragende.
"I was afraid, I'd eat your brains
'Cause I'm evil"
Gravatar

#8 Antlion 14 år siden

Jeg har overskueliggjort de offentliggjorte titler (inddelt efter hvornår de vises):

Konkurrencen

"Tournée" (Mathieu Amalric, Frankrig)
"Des hommes et des dieux" (Xavier Beauvois, Frankrig)
"Hors-la-loi" (Rachid Bouchareb, Algeriet)
"Biutiful" (Alejandro González Iñárritu, Spanien)
"Un homme qui crie n'est pas un ours qui danse" (Mahamat-Saleh Haroun, Tchad)
"The Housemaid" (Im Sang-soo, Sydkorea)
"Copie conforme" (Abbas Kiarostami, Iran)
"Autoreiji" (Takeshi Kitano, Japan)
"Si" (Lee Chang-dong, Sydkorea)
"Another Year" (Mike Leigh, Storbritannien)
"Fair Game" (Doug Liman, USA)
"You My Joy" (Sergei Loznitsa, Ukraine)
"La nostra vita" (Daniele Luchetti', Italien)
"Utomlyonnye solntsem 2" (Nikita Mikhalkov, Rusland)
"La Princesse de Montpensier" (Bertrand Tavernier, Frankrig)
"Loong Boonmee Raleuk Chaat" (Apichatpong Weerasethakul, Thailand)


Un Certain Regard

"Blue Valentine" (Derek Cianfrance, USA)
"O estranho caso de Angélica" (Manoel De Oliveira, Portugal)
"Les Amours imaginaires" (Xavier Dolan, Canada)
"Los Labios" (Iván Fund og Santiago Loza, Argentina)
"Simon Werner a disparu..." (Fabrice Gobert, Frankrig)
"Film Socialisme" (Jean-Luc Godard, Frankrig)
"Unter dir die Stadt" (Christoph Hochhäusler, Tyskland)
"Rebecca H. (Return to the Dogs)" (Lodge Kerrigan, USA)
"Pál Adrienn" (Ágnes Kocsis, Ungarn)
"Udaan" (Vikramaditya Motwane, Indien)
"Marti, dupa craciun" (Radu Muntean, Rumænien)
"Chatroom" (Hideo Nakata, Japan)
"Aurora" (Cristi Puiu, Rumænien)
"Ha Ha Ha" (Hong Sang-soo, Sydkorea)
"Life Above All" (Oliver Schmitz, Sydafrika)
"Octubre" (Daniel Vega, Peru)
"R U There" (David Verbeek, Taiwan)
"Rizhao chongqing" (Wang Xiaoshuai, Kina)
Gravatar

#9 Antlion 14 år siden

Jeg er i særdeleshed ked af, at Malicks og Tarrs nye film ikke nåede med! Jeg ser dog meget frem til filmene af Abbas Kiarostami, Hong Sang-soo, Jean-Luc Godard, Lee Chang-dong, og flere af de andre ser også interessante ud - kendte, såvel som ukendte (der er flere, jeg aldrig har hørt om før).
Gravatar

#10 JannikAnd 14 år siden

#9 - På trods af en meget avantgardistisk stil, er det et under, at Tarr aldrig har fået Palmerne.

Hvem er der ellers af de "åbenlyse", der endnu har dem til gode? Umiddelbart tænker jeg Malick, Makhmalbaf, Kaurismäki, Herzog og Ming-liang.

Skriv ny kommentar: