Good Shepherd, The
Anmeldelse 1 af 2
Udgivet 27. jul 2007 | Af: The Insider | Set på DVD
Enkelte har sammenlignet De Niros film med Francis Ford Coppolas episke “The Godfather”-trilogi, og sammenligningerne er hverken fejlagtige eller blasfemiske (Coppola har for øvrigt været med til at producere “The Good Shepherd”). Nøjagtig ligesom Michael Corleone vil Edward Wilson sine nærmeste det bedste, men hans sjæl og familie fortæres langsomt af hans profession. Via sit arbejde støder han på talløse særegne individer, og filmen hopper jævnligt frem og tilbage i tiden, så der er nok at holde styr på – i visse perioder (primært under filmens første halvdel) endda lige lovlig meget. Enkelte karakterer får desværre ikke nok spilletid til at tage ordentlig form.
De Niro og den Oscar-belønnede manuskriptforfatter Eric Roth (“The Insider”, “München”) kreerer en indviklet labyrint, som man glædeligt farer vild i. Den er fyldt med gådefulde skikkelser og nervepirrende spændingsmomenter, men duoen glemmer aldrig den menneskelige side af fortællingen. Edward er så opslugt af at modarbejde sine russiske opponenter, at han forsømmer sin kone og sønnen, Edward Jr. Overraskende nok er det snarere familiescenerne end dem, der fokuserer på konstruktionen af CIA eller internationale intriger, som virkelig gør indtryk.
Bag kameraet har De Niro også allieret sig med flere af branchens største mirakelmagere. En af dem er fotografen Robert Richardson, som allerede har vundet to Oscars og burde have fået karrierens sjette nominering for sit enestående arbejde på “The Good Shepherd”. Skygger danser elegant over skuespillernes ansigter, og sjældent har så dystre, dunkle lokaliteter fremstået så attraktive og indbydende. Bruce Fowler og Marcelo Zarvos’ stilfærdige musik gør også underværker, og samarbejdet mellem de evnerige designere, kulissemagere og rekvisitører får filmen til at ose af autenticitet.
Robert De Niros “The Good Shepherd” er et fascinerende værk, der er fyldt til randen med overvældende billeder, tankevækkende dramatik og knaldgodt skuespil. Efter filmens uimponerende biografomsætning at dømme, var det desværre de færreste, der fangede den i biffen. Men “The Good Shepherd” egner sig også godt til hjemmevideo, hvor man har god mulighed for at nærstudere lagene og nuancerne i historien og skuespillet. Udgivelsen indeholder stort set intet ekstramateriale, men filmens underskønne billedside og udførlige lydside præsenteres fornemt på dvd’en, som for øvrigt er billigere end størstedelen af det danske markeds nyudgivne skiver.
Kommentarer til anmeldelsen? Giv din egen mening til kende i diskussionsforummet