Uskyldige stemmer
Udgivet 14. jun 2006 | Af: kaduffo | Set i biografen
I stedet følges krigens psykologiske og fysiologiske påvirkninger nogenlunde i børnehøjde med Chave (Carlos Padilla Lenero) som den centrale og spilstyrende skikkelse. I en alder af kun 11 år er han “manden i huset”, tjener til føden som buschaufførassistent, passer sine mindre søskende men går også stadig i skole, plejer vennerne og den jomfruelige kærlighed. Alt imens bliver krigen stadigt mere allestedsnærværende. De natlige skuddueller fører stadigt flere civile ofre med sig, og det er for så vidt et spørgsmål om tid, før Chave også vil kunne finde venner og familiemedlemmer blandt de talrige lig i gaderne.
Det er på alle måder Chaves krig. Både udvendigt og indvendigt. Dels skal han forholde sig til den råhed og kynisme, der er blevet hverdag i El Salvadors gader, og hvor selv kirken ikke kan være et fristed fra artilleriets tilstedeværelse. Dels skal han forholde sig til sin egen splittelse mellem barndommen og voksenlivet, hvor, på den ene side, vennerne og den eksperimenterende første kærlighed befinder sig, og på den anden side krigens alvor og forpligtelsen over for slægten.
Styrken i “Uskyldige stemmer” skal så ubetinget findes i dens personlige engagement, dens ånd og dens nerve. Igennem hovedkarakterens evige gøren og laden frembryder en tydeligt berørt forfatters indre stemme, og dermed den gribende øjenvidneberetning fra en beskidt og nådesløs krig, hvor børnene efter alt at dømme har været de største om end ikke eneste ofre. Ikke nok med at den overvejende del af familierne, som et af krigens mange følger, indlysende er faderløse, så er det op til de ældste drengebørn at føre faklen videre i en krig, de ikke forstår.
De mange kvaliteter til trods er det imidlertid ikke til at komme uden om, at “Uskyldige stemmer” godt kunne have tålt en opstramning de rette steder. Det er ikke sket, og af samme årsag virker fremdriften periodevis noget sløv. Det er immervæk detaljer men skæmmer alligevel helhedsindtrykket af en film, der ellers har fat i den lange ende med en rystende og, må man formode, sandfærdig historie, hvis lige desværre finder sted hver eneste dag overalt på kloden.
Kommentarer til anmeldelsen? Giv din egen mening til kende i diskussionsforummet