The Strangers
Udgivet 30. okt 2008 | Af: filmz-Angel Eyes | Set i biografen
Slasher-genren har efterhånden en del år på bagen efter Tobe Hooper og John Carpenter mere eller mindre lancerede den i henholdsvis 1974 og 1978 med “Motorsavsmassakren” og “Maskernes nat”. Interessant nok er det de færreste nyere skud på stammen, der formår at gøre de originale milepæle kunsten efter.
Wes Craven gav slasheren en tiltrængt postmoderne opdatering med sine “Scream”-film, men ellers holdt den amerikanske horror-film sig til tamme efterligninger, når den ikke i det nye årtusinde så en let pengemaskine i genindspilninger af japanske horror-film såsom “Ring” og “Ju-On” eller valgte at tilfredsstille folks perverse blodsbehov med torture-porn a la “Hostel” og “Saw”-filmene. “The Strangers” er i den henseende en forfriskende film, idet den tager slasher-genrens velkendte konventioner og opdaterer dem til en mere moderne udgave. Der er både gys, uro og forsøg på karakterskildring, hvilket langt hen ad vejen iscenesættes ganske fermt, selvom enkelte elementer halter en anelse.
Udgangspunktet for filmen er ganske klassisk for genren: Et ungt kærestepar bliver jaget vildt for de udefrakommende fremmede, hvilket lægger op til en masse blodige episoder og chok-effekter. Det simple udgangspunkt er dog blevet piftet op ved, at de to hovedpersoner Kristen og James ikke er lykkelige og sorgfri ved filmens start, men et kærestepar, der tumler med deres interne problemer. Sådanne forliste forhold så man også i japanske gysere såsom “Ring” og “Dark Water”, og det gør personerne mere menneskelige (og sårbare) samtidig med, at det slår en mere dyster tone an.
“The Strangers” griber dog godt fat i sin tilskuer og er gennemsyret af en knugende uro, der sidder i kroppen længe efter, at filmen er slut. Den har en god sans for stemningsopbygning, således at uhyggen ikke kun forlader sig på klassiske chok, og filmens fotograf gør god brug af både lys og skygge, ofte på opfindsomme måder, der ligefrem skaber uhyggeligt smukke billeder af og til. Også lydsiden bruges effektivt, idet den fermt udnytter brag, bank, knitren og raslen, som i høj grad er stand-in for de fremmede en god del af filmen. Her har den debuterende instruktør Bryan Bertino nok kigget den franske gyser “Them” lidt i kortene, ligesom hans fremstilling af gerningsmændenes motiver tydeligvis låner fra “Funny Games”.
“The Strangers” kommer dog aldrig op på siden af Hanekes mesterlige genre-dekonstruktion i sin portrættering af den uforståelige psykopat. I den forbindelse er de tre maskeklædte lømler alt for ubeskrevne blade, selvom det er en interessant idé med ikke at lade os se deres ansigter. Alt i alt er “The Strangers” et godt bud på en moderne slasher, omend filmens sidste sekunder virker højst unødvendige.
Kommentarer til anmeldelsen? Giv din egen mening til kende i diskussionsforummet