Hvid nat
Anmeldelse 1 af 2
Udgivet 2. jun 2008 | Af: kaduffo | Set på DVD
Derfor er den pure frifindelse af slipsedrengen en regulær formsag sat i forhold til afdødes livslange synderegister, som ikke levner megen tvivl om sagens udfald. “Hvid nat” er mødet mellem samfundets top og bund. Det synes i hvert fald at være Jannik Johansens pointe i en film, der i perioder ikke er helt ulig Per Flys berømmede trepartseksperiment med “Bænken” og “Arven” som væsentligste yderpoler. Domsafsigelsen var endegyldig i den hurtigt overståede rettergang, men det er moralen til gengæld ikke, og derfor sætter den kompromisløse Ulrik sig for at skræmme skeletterne ud af skabet og påbegynde en ny livsstil helt uden samvittighedskvaler. Det indbefatter blandt andet en mere regelret arbejdsform og et hus som kompensation – kvit og frit – til offerets efterladte, den arbejdsløse Karina og hendes to børn.
Alt imens graver Ulrik sig længere og længere ned, og intet synes længere at ville lykkes for den tidligere succesfulde finansmand, som er dybt plaget af sine udåder. Både karrieren og forholdet til den overfladiske og aldeles skrukke – men også meget stereotype – modelkæreste ryger på hæld, og inden længe er en økonomisk ruin nært forestående. Meget hjælp er der tilmed ikke at hente hos hverken den magtfulde faderfigur i Morten Grundwalds Jacob – ham har han ikke talt med i årevis – eller for den sags skyld broren Bertel – spillet af en klippefast Nicolas Bro. Den ømtålelige fortid begynder så småt at kunne fornemmes i fugerne, og det skal vise sig, at baggrunden for den pågående nedtur stikker dybere end som så.
Summa summarum er manuskriptet for tydeligt at læse visse steder. Skuespillet er ind imellem for teatralsk og lyder oplæst. Til gengæld er det befriende, at den røde tråd ikke i så høj grad skilter med sit forehavende og ikke ender som et tidstypisk dansk parforholdsdrama, selv om det er, hvad filmen først lægger op til. Der er store ting og store følelser på spil i “Hvid nat”, som samtidig får langet en veritabel samfundskritik over disken – og endda slipper godt af sted med det. Filmen har sine fodfejl og bærer præg af svingende arbejdsindsatser. Alligevel bør den roses for sit mod og for at stikke lidt dybere, end de fleste andre danske film efterhånden gør.
“Hvid nat” er ikke den perfekte film fra makkerparret Jannik Johansen og Anders Thomas Jensen, men rummer dog store kvaliteter samt velbroderede skuespilkræfter i Lars Brygmann og Rikke Louise Andersson. Mest interesse vækker filmens moraliserende budskaber, som ind imellem er for betydningsbærende, men alligevel giver stof til eftertanke. Johansens tredje spillefilm er – ud over at være hans bedste til dato – en film med dybe menneskelige aspekter og et ikke helt så traditionelt forløb, som de fleste danske film lider under.
Kommentarer til anmeldelsen? Giv din egen mening til kende i diskussionsforummet