K-19: The Widowmaker
Udgivet 25. sep 2002 | Af: chandler75 | Set i biografen
Det er i denne højspændte politiske atmosfære at ubåden K-19 søsættes. Den er den russiske flådes nye kronjuvel, atomdrevet og med a-våben ombord, men er alligevel fra begyndelsen fyldt med fejl og mangler. Som de siger i filmen – alle pengene går til at opvarte VIP’erne i Kommunistpartiet. Besætningen har forståeligt nok ikke den store tiltro til ubåden, og har således døbt hende “the widowmaker” – enkemageren.
Ombord på ubåden er den ubøjelige og pligtopfyldende kaptajn Alexei Vostrikov (Harrison Ford). Han har noget at skulle bevise over for Partiet hjemme i Sovjet – hans far var nemlig også en stor kaptajn, men endte sine dage i fangelejr som forræder. Og så ved man jo at skæbnen vil spille ind på et tidspunkt og tvinge Vostrikov til at tage et opgør med sine dæmoner.
Konflikten sættes på spidsen da et radioaktivt udslip fra den ene af reaktorerne risikerer at udløse en nedsmeltning og efterfølgende atomeksplosion, og deres eneste chance er at sende mændene ind i reaktorrummet for manuelt at forsøge at reparere lækket.
Det gør det ikke bedre da de opdager at de ikke har fået nogle beskyttelsesdragter mod stråling med – man var udgået fra lageret i Moskva, og de har i stedet fået dragter som beskytter mod kemiske stoffer – ubrugelige i situationen: som Neesons figur siger: “vi kunne ligeså godt have regnfrakker på…”
Man møder den regerende partitop flere gange igennem filmen, blandt andet i starten inden ubåden søsættes. Disse scener hjemme i moderlandet før udrejsen på den store mission er obligatoriske i film som denne, men her trækker det noget ud. Der går lidt for mange bjørneskindshuer og for meget pompøst symfonimusik i det, og man har set det hele før.
K-19 lever spændingsmæssigt ikke op til disse film, selvom den prøver med hurtige klip og enkelte flotte computereffekter, som da båden bryder igennem en meter is på Antarktis, og da et testmissil afsendes.
Men ellers virker det hele som en noget tam og udramatisk affære. Måske er et af K-19s problemer at den ikke har en Tony Scott (Crimson Tide) eller Wolfgang Petersen bag kameraet, men en Kathryn Bigelow, som før har været tættest på actiongenren med letbenede film som Point Blank og Blue Steel, og hvis tætteste bekendtskab med actiongenren måske i virkelighed stammer fra et treårigt ægteskab med James Cameron!
Et andet problem er filmens længde. Den varer 2 timer og 15 minutter, og trækker især mod slutningen ud. Det hjælper ikke at man absolut skal have et sentimentalt “flash forward” til den kolde krigs afslutning efter historien er slut.
Ford er ikke en udpræget karakterskuespiller. Han spiller i sine roller mest på sin naturlige charme og forståelse for action, og det er ikke det som der er brug for her. Han har en karismatisk udstråling, men har ikke samme naturlige autoritet som for eksempel Sean Connery i Hunt for Red October, og fungerer derfor dårligt som russisk ubådskaptajn.
Store og altid rare Liam Neeson passer derimod bedre ind i rollen som andenkaptajn, elsket af sit mandskab og foragtet af Partiet, og Peter Sarsgaard er god som den unge og uerfarne løjtnant, netop uddannet fra Moskvaskolen i A-kraft, som får det svære ansvar for reaktorsystemet.
Den autentiske fortælling om ubåden K-19 er en nervepirrende historie fra den kolde krig, med enkelte effektive og realistiske spændingsmomenter, men som i Kathryn Bigelows instruktion desværre fortælles på en lidt for tam og langtrukken måde, med fokus på ting man har set før og med en hovedrolle som aldrig bliver rigtig overbevisende.
Kommentarer til anmeldelsen? Giv din egen mening til kende i diskussionsforummet