På trods af den voksende modstand mod 3D er det ikke alle, der ynder at rakke ned på det kritiserede – men dog stadig meget indbringende – format.

På et pressemøde i forbindelse med science-fiction-filmen “Prometheus” kunne instruktøren Ridley Scott således komme med den noget overraskende melding, at han aldrig vil arbejde uden 3D igen – selv ikke til små dialog-scener.

Se også: Formanden for Danske Biografer svarer igen på Filmz-brugernes 3D-kritik.

“Prometheus” omhandler en gruppe videnskabsmænd og opdagelsesrejsende, der er ude på deres livs rumrejse, som ender med at presse både deres fysiske og mentale tilstand til det yderste.

Damon Lindelof har skrevet manuskriptet til filmen, der har Charlize Theron, Guy Pearce, Noomi Rapace, Idris Elba, Michael Fassbender og Ben Foster på rollelisten.

Læs også Filmz-artiklen: Ridley Scott – Hollywoods utrættelige håndværker.



Vis kommentarer (76)
Gravatar

#61 Notional 13 år siden

X&O (52) skrev:
Jeg siger ikke at Moore's lov har noget med tv størrelse og opløsning at gøre. Jeg siger at det har noget med pris og tid at gøre.


Moore's lov dikterer at antallet af transistorer på et givent areal fordobles ca. hvert andet år. Det har intet med tv, pris eller noget andet udover, areal, tid og antal transistorer at gøre.

Bruce (55) skrev:
Desto større opløsning, desto tættere kan man komme på billedet. Desto længere fra man går, desto mere ligegyldig er den højere opløsning. 4K giver således ingen mening i en hjemmebio med mindre man har et stort lærred. For en 50" skærm skal man sidde 0.9 meter eller tættere på, for 100" indenfor 1.8 meter og hvad er så lige pointen med 4K?

Den ratio som bl.a. flatpanels bruger køber jeg ikke da jeg i hvert fald godt kan se bedre, men lad mig spørge sådan: Jeg går ud fra du ikke mener du har nogen gavn af mere end HD i din egen hjemmebio. Men hvis du kunne få an analog projektor med film, tror du så virkelig, at 70mm ikke ville være mere detaljeret end 43mm i DIT setup, med dine afstande og lærredstørrelse?
Problemet med socialisme er, at før eller siden løber man tør for andre menneskers penge - Simon Emil Ammitzbøll
Gravatar

#62 Bruce 13 år siden

Notional (61) skrev:
Den ratio som bl.a. flatpanels bruger køber jeg ikke da jeg i hvert fald godt kan se bedre, men lad mig spørge sådan: Jeg går ud fra du ikke mener du har nogen gavn af mere end HD i din egen hjemmebio. Men hvis du kunne få an analog projektor med film, tror du så virkelig, at 70mm ikke ville være mere detaljeret end 43mm i DIT setup, med dine afstande og lærredstørrelse?


Ja det tror jeg virkelig. Det har noget så simpelt som fysikkens love at gøre, opløsning, distance og lærredstørrelse. 3 faktorer som der kan udregnes et forhold til med et 20/20 syn som udgangspunkt.

http://carltonbale.com/1080p-does-matter

Og som der siges:

I’ve read of plans for resolutions reaching 2160p but I don’t see any benefit; you’d have to sit too darn close to the screen to notice any improvement. If you sit too close, you can’t see the far edges of the screen.

Så nej. 4K er simpelthen blot et format, der skal tage folk i røven i hjemmebio'en.
Alle har et fradrag, Helle hun har to ... Helle ... havets tournedos
Gravatar

#63 StarWarsFan11384EB 13 år siden

#8 Fan af ham 3D-mæssigt :)
Gravatar

#64 Notional 13 år siden

Bruce (62) skrev:
http://carltonbale.com/..

Ah ja, det er den der er ophav til alt balladen. Jeg er nu ikke enig i hans graf; om det så er fordi jeg har bedre end 20/20 syn eller om den ganske enkelt ikke er rigtig skal jeg ikke kunne sige. Jeg tror dog, hvis du blev præsenteret for en højere opløsning i dit setup (der viser en kilde med mindst ligeså høj opløsning), så ville du sikkert også kunne se en forskel. Men ak det bliver jo desværre nok ved teorien :)
Problemet med socialisme er, at før eller siden løber man tør for andre menneskers penge - Simon Emil Ammitzbøll
Gravatar

#65 Bruce 13 år siden

Ja jeg ville kunne se en forskel, men jeg har ikke i sinde, at sætte mig 1,5 meter tættere på lærredet for at opleve det :)
Alle har et fradrag, Helle hun har to ... Helle ... havets tournedos
Gravatar

#66 Tommy Kristensen 13 år siden

Jeg var til en "screentest" sidste år, productions monitors, fladskærme mv, og jeg vil skyde på, at samtlige skærme var kalibreret af nogen af de bedste i verden - og ikke mindst presset til at yde det bedste de kunne. Der synes jeg nu ikke der var så meget at tage fejl af. 4K skærmen var var i mine, ellers ret skeptiske øjne, betydelige mere detaljeret end de øvrige 1080p skærme der stod rundt omkring - og det så om man stod i den modsatte ende af rummet eller lige foran.

Tidligere har jeg også kigget på Super HiVision, der med sine 8K nærmest er som at stå og kigge ud af et vindue - den oplevelse har jeg endnu til gode at få med en standard 1080p skærm.

Jeg forholder mig fortsat skeptisk overfor brugen af mere end 1080p i hjemmebiografer. Selvom oplevelsen med egne øjne burde give modsat effekt. Det er fint nok med grafer mv - men jeg vil nu vove den påstand, at hvis man tog SD/HD, skærme og signaler, placerede dem ved siden af hinanden, sendte mig den afstand tilbage - hvor det skulle "flyde" sammen - så ville jeg nu mene, at jeg kunne fortælle folk hvilket der er SD og hvad der er HD - også selvom jeg tog yderligere et skridt bagud :)

Gravatar

#67 Bruce 13 år siden

#66 Nu kender jeg ikke til formålet med screentesten, men billedkvalitet er ikke kun en bedømmelse af opløsning. MANGE har den opfattelse, at opløsning er det vigtigste, men faktisk så slog den forrige Pioneer Kuro med 1366x768 pixel i lang tid de bedste 1920x1080p skærme. Hvorfor? Fordi billedkvaliteten var bedst og dermed var den første antagelse fra mange, at opløsningen var ligeså god.

ISF, er organisationen som sætter kalibreringsstandarden verden over og i deres bedømmelsesskala over vigtige aspekter omkring billedkvalitet er rangordningen følgende:

1) Kontrast
2) Farvemæthed
3) Farveægthed
4) Opløsning

Opløsning sidst!

Hvis man læser anmeldelser af 1080p TV, som er kalibrerede, så vil man finde resultater som varierer fra 1/6 til 6/6 i billedkvalitet, simpelthen pga de første 3 aspekter.

Lad os tage en artikel fra John Galt. Hvem er han?

John Galt, Panavision Senior Vice President of Advanced Digital Imaging, led the team that created the Genesis camera, was responsible for the F900 "Star Wars" camera, and continues to play a leading role in guiding future digital cinema technologies. In this Creative Cow Magazine Extra, join us for a wide-ranging conversation, as John cuts through what he calls the intentional obfuscation of marketing pixels, and considers the range of options that are becoming available to digital filmmakers.


Ok, jeg vil dermed antage, at John Galt ved en smule om billeder.

John Galt skrev:
The 4K system that most people know is IMAX -- and it doesn't quite make 4K, which is a surprise to people. “How can that possibly be?,” you say. “It's an enormous big frame.” Well, because of what I was talking about earlier: the physics of optics. When you take the entire system into account – from the lens of the camera, to the the movement of the light through the projector, all slightly reducing resolution -- you wind up with less than the full resolution you started with.

A number of years ago some IMAX engineers – and I don’t think IMAX ever let these guys out of their lab again -- did this wonderfully elegant experiment at the Large Film Format Seminar at Universal Studios Imax theatre. They showed this film they made that began with 2 rows of 2 squares: black white, white black, as if you had 4 pixels on the screen.

Then they started to double and double and double the squares. Before they got to 4K the screen was gray. Do you know what the means? There was no longer any difference between black and white, which is what allows you to see sharpness. It's the contrast that we see, not the actual information. Technically, the MTF (Modulation Transfer Function) was zero at 4K!

Let's just pretend for a moment that IMAX truly is 4K. You watch IMAX at between one and one and a half picture heights from the screen. But in order to get to appreciate 4K on a regular movie screen, you would have to sit much closer than normal. In other words, when you go to a movie theater, and most of the modern theaters with stadium seating are designed so that the middle of the theater is 2 ½ to 3 picture heights from the screen, for most of us who watch movies, that’s pretty where we want to be sitting. Maybe just a little bit closer from some of us who do this for a living, because we're maybe looking for artifacts or issues. If you sit much closer than 2 ½ picture heights, that's what you're seeing, artifacts, not movies!

So if you had true 4K resolution in your local theater, everybody would have to sitting in the first 6 rows. Otherwise they wouldn't see any extra detail. Their eyes wouldn't LET them see it. You know this intuitively from passing by these beautiful new monitors at trade shows. You find yourself getting absolutely as close as possible to see the detail, and to see if there are any visible artifacts. At normal viewing distances, you can't.

So the whole 2K 4K thing is a little bit of a red herring.


Hele artiklen:

http://magazine.creativecow.net/article/the-truth-...
Alle har et fradrag, Helle hun har to ... Helle ... havets tournedos
Gravatar

#68 Tommy Kristensen 13 år siden

#67: Det var på IBC. En af de største fagmesser for folk i tv- og filmindustrien - så det er både de folk der producerer udstyret, og dem der skal benytte til det til produktionen af film og tv. Så ikke bare noget Fona eller Hi-Fi klubben lige har banket op for at sælge en fladskærm eller to.

Jeg siger ikke, at der er andre ting der ikke også spiller ind - men i så fald - så bliver der jo bare brugt for lidt krudt på de eksisterende produkter, teknologier mv. Når et produkt som jo "tydeligvis" ikke er bedre - er det der imponerer mest :) For jeg vil da stærk antage, at de forskellige producenter, der selv er tilstede, og tit med teknikere osv - ikke bare bruger out-of-the-box indstillinger. Især fordi de er der for at overgå hinanden.

De flytter konstant grænser hvad kontraster, sort niveauer, farver, billedbehandling osv angår, så hvis de foretrækker at hælde de nye tiltag i 4K og opefter, og ikke bagud, jamen så ender jeg jo nok med at springe på 4K-bølgen, og hvad de ellers finder på, hvis det er det der i sidste ende giver mig den bedste overall tv-præstation - selvom jeg måske ikke kan se flere pixels.
Gravatar

#69 Bruce 13 år siden

Tommy Kristensen (68) skrev:
#67: Det var på IBC. En af de største fagmesser for folk i tv- og filmindustrien - så det er både de folk der producerer udstyret, og dem der skal benytte til det til produktionen af film og tv. Så ikke bare noget Fona eller Hi-Fi klubben lige har banket op for at sælge en fladskærm eller to.


Og alle i en position, hvor ny teknologi er ensbetydende med at sælge flere produkter. TV producenterne som først kunne sælge HD ready udstyr. Så full HD og så 4K HD. Og dem som producerer film og TV, fordi de så kan sælge deres bagkatalog af film endnu engang.

Jeg siger ikke, at der er andre ting der ikke også spiller ind - men i så fald - så bliver der jo bare brugt for lidt krudt på de eksisterende produkter, teknologier mv.


2 år efter Pioneers død, støder jeg stadig på folk, som leder efter brugte modeller af Pioneers Kuro 509 model, fordi den stadig anses for at være referencemodellen mht. 2D kvalitet. Så ja, du har helt ret i, at der bruges alt for lidt krudt på eksisterende produkter og teknologier og alt for meget på at komme igang med morgendagens teknologier.

Når et produkt som jo "tydeligvis" ikke er bedre - er det der imponerer mest :) For jeg vil da stærk antage, at de forskellige producenter, der selv er tilstede, og tit med teknikere osv - ikke bare bruger out-of-the-box indstillinger. Især fordi de er der for at overgå hinanden.


Og når du ser et 4K produkt på en stand, som ikke er et forbrugerprodukt, kan du så være sikker på, om det produkt indeholder teknik for 500.000 eller er den endelige 15-25K version, som forbrugerne ser? Hvem siger det er opløsningen som er det imponerende og ikke reelt farverne og kontrasten pga. bedre komponenter?

De flytter konstant grænser hvad kontraster, sort niveauer, farver, billedbehandling osv angår, så hvis de foretrækker at hælde de nye tiltag i 4K og opefter, og ikke bagud, jamen så ender jeg jo nok med at springe på 4K-bølgen, og hvad de ellers finder på, hvis det er det der i sidste ende giver mig den bedste overall tv-præstation - selvom jeg måske ikke kan se flere pixels.


Kontrast muligheder for de nye Panasonic 30 modeller er stadig under Pioneer Kuro niveau og flere hifi sites betragter som sagt stadig 509'eren, som reference, så som med HIFI, så foregår der en masse kamp på flotte specs, med tal som 1.5.000.000 i kontrast, som er komplet ligegyldige, fordi det er samme metoder som bruges, når der snakkes om 200W i en ghettoblaster.

Når og hvis producenterne går over til 4K, jamen så må forbrugerne i den sidste ende jo følge med, hvis det er de TV, der sælges og dér den nye teknologi bliver indført. Men jeg vil aldrig nogensinde finde grund til at opgradere film på BD til en 4K udgave, med mindre selve remasteringen gøres om, for jeg vil ikke være i stand til at se en forskel på opløsning alene, indenfor en normal siddeafstand.

Der er LANGT mere at hente på god billedkvalitet, ved at få et godt TV, som kan kalibreres perfekt.
Alle har et fradrag, Helle hun har to ... Helle ... havets tournedos
Gravatar

#70 Antlion 13 år siden

Jeg vil aldrig instruere en film på højde med "The Duellists" igen.

Skriv ny kommentar: