Denne uges premierefilm byder både på amerikansk humor, canadisk dokumentar og en toptunet thriller i selskab med Tom Hanks som kaptajn på Maersk Alabama.

Klik på filmtitlerne for at læse anmeldelser, se billeder, trailere, nyheder og meget mere om filmen:

Jackass Presents: Bad Grandpa”: Den 86-årige pensionist Irving Zisman kommer på en uventet rejse, da han bliver bedt om at eskortere sit barnebarn, Billy, tværs over USA. Billys mor er røget i fængsel, så drengen skal flytte ind hos sin far. Det bliver en på vild tur, for Billy og bedstefar er cirka lige gode til at lave narrestreger og jokes.

Farvel til mafiaen”: Den berømte Familien Manzoni bliver til Familien Blake, da mafiabossen Fred med kone og to børn indkvarteres i en søvnig fransk bjergby som del af et vidnebeskyttelsesprogram. Selvom CIA-agenten Stansfield prøver at få familien til at opføre sig normalt, kan Fred og Maggie og deres to teenagere ikke ryste de gamle mafioso-vaner af sig. Snart er klanens nye identitet afsløret og gamle venner af familien er i byen for at gøre fortidens regnskaber op.

What Richard Did”: Filmen følger Richard Karlsen i sommeren mellem Richards afslutning af skolegangen og kommende start på universitetet. Som privilegeret teenager i Dublin er Richard en talentfuld atlet og ubestridt alfahan i sin omgangskreds. Han forelsker sig, og alting er godt, indtil en skæbnesvanger sommernat, hvor Richard begår en katastrofal handling, der kaster en sort skygge over ham og de mennesker, som betyder mest for ham.

Mit liv med Liberace”: Ingen havde nogensinde set noget lignende. Han var sin tids største showmand. Liberace var en virtuos pianist, grænseoverskridende entertainer og prangende stjerne kendt fra TV og store sceneshows. I sommeren 1977 kommer en smuk, ung, fremmed mand – Scott Thorson – ind i Liberaces omklædningsrum, og trods aldersforskellen indledte de to en hemmelig kærlighedsaffære, der varede fem år. “Mit liv med Liberace” fører os bag kulisserne og følger deres stormfulde forhold – fra det første møde backstage på Las Vegas Hilton Hotel, til deres bitre og offentlige brud.

Lunarcy!”: Det er næppe tilfældigt, at ordet lunatic (‘galning’) kommer af det latinske ord for måne. Men bevisførelsen er sjældent ført så bogstaveligt som i “Lunarcy!” – En stribe drømmende månefanatikere med rakethøj underholdningsværdi portrætteres i deres utrættelige kamp for kolonisering af planeten – eller det der er værre!

Ugens biografpremiere: “Captain Phillips”: “Captain Phillips” er den elementært spændende historie om en lille gruppe somaliske piraters 2009-kapring af det amerikanske containerskib Maersk Alabama, der var den første piratkapring af et amerikansk handelsskib i 200 år. Historien fungerer dels som en intens, hjertebankende thriller, men også som et analyserende billede af globaliseringens konsekvenser for mange udlandes lokalbefolkninger. Filmen fokuserer på forholdet mellem Alabamas kaptajn, Richard Phillips, og hans somaliske modpart, Muse. De to mænd fanges i et desperat pokerspil, hvor indsatsen er deres respektive mandskabers liv.