Man skulle måske tro, at piratkopiering var en dårlig forretning for filmselskaberne, men for danske Zentropa er det lige modsat. Det skriver Politiken.
I Tyskland har det danske filmselskab haft held med at true sig til betaling fra folk, som har hentet Lars von Triers film “Antichrist” ulovligt. Metoden er at kræve en engangsbetaling på 9.000 kr – hvis folk nægter at betale, truer Zentropa nemlig med at hive dem i retten for det femdobbelte.
Læs Filmz’ biografanmeldelse af “Antichrist”.
Dette stunt har indtil videre indbragt over 5,5 mio. kroner, hvilket er mere, end hvad “Antichrist” har indbragt i biografen og på dvd-salg sammenlagt. Direktør Peter Aalbæk er ganske tilfreds med resultatet, som han ønsker også var muligt at opnå i Danmark.
”Det er et solidt plaster på såret. Vi har fået nogle af de penge hjem, vi har tabt, ved at filmen er blevet downloadet ulovligt. Det er rart at have at gøre med et samfund som det tyske, der tager det her seriøst. Hvor den, der bliver krænket, har mulighed for at gå efter den, der krænker. Det kan man jo ikke i Danmark,” udtaler Aalbæk.
Zentropa og andre filmselskaber har allerede indgivet ønsker om en lovændring, der skal gøre det lettere at jagte fildelingspirater i Danmark. På nuværende tidspunkt er det kun muligt, hvis man kan bevise, at den computer, som blev brugt til fildelingen, også blev brugt af en specifik person. I Tyskland skal man blot bevise, at computeren blev brugt til fildeling, hvorefter ejeren af computeren må vedhæfte for lovbruddet.
Kulturminister Per Stig Møller vil dog ikke gøre noget ved sagen eller udtale sig om den, før en arbejdsgruppe nedsat af kulturministeriet får udarbejdet deres forslag til en løsningsmodel. Forslaget forventes klar inden for kort tid.
Se også: De mest piratkopierede film i 2010.
#31 filmz-Sichlau 13 år siden
Glem endelig ikke hvordan størstedelen af danske film bliver finansieret.
#32 Hr. Nielsen 13 år siden
#33 filmz-Sichlau 13 år siden
Det fremgår da overhovedet ikke af dit indlæg, at mange danske film er finansieret igennem DFI aka Staten, hvilket vil sige os alle sammen. I Danmark tjener man penge på at lave film, ikke på at sælge dem. Og med et budget på 55 mio. kr. vil det beløb aldrig nogensinde kunne tjene sig selv ind med en film som Antichrist, fordi Antichrist ikke er en kommerciel film, men en form for kunst/kultur. Og hvis Antichrist er kultur burde det jo komme os alle sammen til gode.
Jeg syntes ikke man skal afskrive denne debat, blot fordi den bevæger sig i et gråfelt omkring loven. Loven er en demokratisk proces som ofte afspejler flertallets meninger, og derfor er det vigtigt at diskutere det, i stedet for blindt at erklære sig enig med sidemanden. Dét er efter min mening ynkeligt.
#34 filmz-loke76 13 år siden
Og udtrykket "filmkunsten" får mig altid til at grine.. Ha ha.Det er sku ikke kunst, det er masseunderholdning, kunst er en betegnelse latte idioterne er kommet på for at retfærdiggøre lortefilm ingen gider at se. Ret ynkeligt af de fjolser der ikke kender til ordentlig kunst.
#35 filmz-loke76 13 år siden
Også sjovt at se hvordan nogle folk ligger hjernen på hylden, hiver store generaliseringer frem og generelt set er ligeglade med basale rettigheder så snart der nævnes fiktive beløb der intet belæg er for. Verden er ikke sort og hvid, selvom det for nogle nok ville være nemmest. Ret underholdende
#36 frahm-2 13 år siden
nu er det jo sådan at DFI pengene skal betales tilbage når filmen har tjent over et vist beløb. Det er dog sjældent at en film når det beløb. Ligeledes bliver en film jo aldrig finansieret med 100% støtte, så der er altid andre der lægger penge i dem.
Denne må du godt lige uddybe. Jeg forstår ikke helt hvad der menes.
#34+35
Nu bevæger vi os godt nok lidt væk fra piratkopiering, men jeg vil mene at grunden til at vi har nogen form for kunststøtte er, at finansiere kunst, som ikke ville være blevet lavet på 100% kommercielle vilkår. Man kunne, som betingelse for støtten, sige at filmen skulle være gratis tilgængelig, men i så fald skulle staten gå ind og finansiere hele projektet og ikke kun en lille del og så ville det enten betyde flere skattekroner eller færre film.
Og så mener jeg i øvrigt ikke at jeg (eller nogle andre der har ytret mening imod pirateri) har lagt hjernen på hylden. Man kan måske diskuttere om fremgangsmåden i Tyskland er lidt hård, men det er stadig folk der har bevidst har begået en ulovlig handling og hvis Zentropa kan få lidt ekstra penge ud af det og undgå flere massefyringer, så skal de ikke høre noget ondt fra mig. Personligt vil jeg, som før nævnt, foretrække metoden hvor man sender et advarselsbrev inden hammeren falder.
Det blev så lidt om måden dansk film er finansieret på, men hvad med andre film? hvad med de film der bliver downloadet mest, nemlig Hollywood filmene? Disse film sætter et kæmpe maskineri igang for at sørge for at disse film er lovligt tilgængelige i hele verden og det er ikke billigt. Filmene er desuden 100% privatfinansieret. Spørgsmålet er i bund og grund, hvordan man skal finansiere en film, hvis man ikke kan (eller må) tjene penge på den? det er der stadig ingen der har givet et ordentligt svar på.
#37 The Flash 13 år siden
Jeg tror såmænd tyskere og japanere er utrolig ligeglad med originale stemmer, ellers kunne de frit have stoppet med synkronisering, og nej hvis man køber en film i Tyskland så får man også muligheden for at vælge original stemmer med tekster, så pirat kopiering i Tyskland har intet med det at gøre
http://www.japantoday.com/category/entertainment-a...
#38 filmz-Sichlau 13 år siden
Det var såmænd ironisk ment ;)
Jeg kan ikke uddybe det mere, end hvad jeg allerede har skrevet, uden at bruge lang tid på at undersøge det. Det er noget jeg har fået fortalt af en dansk producer.
#39 frahm-2 13 år siden
Det giver stadig ikke meget mening for mig. Selvom man laver en film med ca. 40% støtte, så skal de sidste 60% af budgettet jo stadig tjenes ind før man tjener på filmen.
#40 filt 13 år siden