Seneste Anmeldelser
Den Anden Side






Den store Anden “Den Anden Side” smykker sig med en af den slags ordspil, der altid har ligget lige for i Anders ‘Anden’ Matthesens stand-up-shows, rap-albums, film, bøger, radioprogrammer etc. Men det er også en anerkendelse af den evige forbindelse mellem Andens succes i offentligheden og det private menneskes liv uden tilskuere på. Pernille Rose […]
Elsk mig!






En drøm, der er til at elske Elsk mig! Det er det eneste, som Gabrielle ønsker. Ikke det der ‘et godt parti’-ægteskab, som forældrene ønsker. Hun vil have ægte, lidenskabelig kærlighed. Det drømmer hun om dag og nat. Men desværre er drømme og virkeligheden ikke altid forenelig. Til gengæld kan det forenes i en smuk […]
Fits, The






Body Horror Baby Det sker for alle. Ingen kan undslippe. Og det er rædsomt, imens det står på. Jeg tænker på coming of age-rejsen fra barn til ung voksen. I “The Fits” rammer det som et sygeligt anfald. I epileptiske kramper spasser ofret ud hjælpeløst på gulvet i en slags minimal body horror, der er […]
Edge of Seventeen, The






Teenager med kant Kender du en teenager? En sur teenager, som er overbevist om, at hun ingen steder hører til og har travlt med at have ondt af sig selv? Det gør du måske, hvis ikke du da selv har været den teenager. Eller er den teenager? Hailee Steinfeld spiller sådan en virkelighedstro og i […]
Du forsvinder






Fortænkt Fri vilje eller forudbestemt biologi? Det er spørgsmålet i “Du forsvinder”, som jeg aldrig kommer til at se igen, hvis jeg da ellers har en egen vilje. For selv om Trine Dyrholm gerne vil være klog med store hjerne-tanker om selvet, så dumforklarer den her Peter Schønau Fogs første film efter “Kunsten at græde […]
David Lynch – The Art Life






David Lynch – kunstneren Der sidder han. Strittende, gråt hår med benene krydset og en cigaret i hånden. Manden er David Lynch. Manden har stået bag filmklassikere som “Blue Velvet” og “Elefantmanden”. Desværre handler “David Lynch – The Art Life” bare ikke om ham. Derimod handler den om kunstneren, David Lynch, der bare maler. Øv. […]
Creative Control






Når den kreative kontrol bliver tabt ’Sæt dig på mig,’ beordrer David sin avatar. Så har han virtuel sex med den/hende. Denne ene scene fra “Creative Control” beskriver det hele. Den er lige så forvirret, som Davids hoved bliver af al den hypermoderne teknologi. Den vil så gerne være AI-klog som “Hende”. Den vil så […]
Hedi






Gift med traditioner ”Tak,” svarer Hedi monotont, da han bliver ønsket tillykke med det kommende bryllup. Jeg tror ikke, han glæder sig. Han har heller ikke selv valgt, at han skal giftes. Det har arabiske traditioner, familien og ikke mindst en dominerende mor valgt for ham. Men Hedi vil ikke giftes bare for at giftes. […]
Fast & Furious 8






Selvkørende biler Jeg er enig med Vin Diesel. Det handler ikke om, hvad du har under hjelmen, men derimod om, hvem du har bag rattet. I den forstand er F. Gary Gray en dårligere chauffør end instruktør-forgængeren, James Wan. For selv om ‘FF’-filmene på alle måder efterhånden virker selvkørende på automatpilot, så er det bare […]
Aquarius






Sød sambamusik i boligkomplekset I 2003 fik Danmark at se, hvor benhårdt Brasilien er. Gangstere, gadebørn og mord var hovedingredienserne i den fremragende “City of God”, hvor skyggesiden af Rio de Janeiro var scenen. I 2017 er vi rykket til Recife. Her er gangstere, gadens børn og mord erstattet med rige mennesker, sol og musik. […]
Handmaiden, The






A lady in the sheets… Chan-wook Park må have været ellevild, da han faldt over Sarah Waters’ roman “The Fingersmith”, en historie fuld af den slags kringlede chokafsløringer og bedrageriske fortællere, han har gjort til et varemærke. “Oldboy”-instruktøren har kogt bogens udfoldede persongalleri ind og flyttet handlingen fra Victoriatidens England til århundredeskiftets Korea, men det […]
Rampelys






En sidste gang i ‘Rampelyset’ “Rampelys” virker på mange måder som en film om Charlie Chaplins liv. Ikke den sjove Chaplin inde i filmene, men ham udenfor. For der er én stor forskel på denne sene Chaplin-film og det meste af hans katalog: Dens primære formål er ikke at være sjov. Hvordan håndterer Chaplin så […]



